لیست کامل انواع تخصص های پزشکی؛ به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

19

همه ما تجربه مراجعه به پزشک را داریم؛ بااین‌حال اگر علائمی از بیماری را در خودتان یا اطرافیان مشاهده می‌کنید و دقیقا نمی‌دانید که به چه پزشکی مراجعه کنید، خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم. در این مقاله، فهرست کاملی از انواع تخصص های پزشکی آورده شده است که می‌تواند برایتان مفید باشد. با ما همراه باشید.

دو دسته‌بندی کلی برای شاخه‌های پزشکی وجود دارد: مراقبت‌های اولیه و مراقبت‌های تخصصی.

رونیکس

پزشک مراقبت‌های اولیه (پزشک عمومی)

بیماران برای بیماری‌های خفیف خود به این گروه از پزشکان مراجعه می‌کنند. پزشک در ویزیت بیمار، موارد زیر را انجام می‌هد:

  • درمان بیماری‌های جزئی؛
  • پاسخ به سؤالات مربوط به سلامتی؛
  • ارزیابی‌های کلی؛
  • درخواست و بررسی آزمایش‌های معمول مانند میزان کلسترول و قند خون؛
  • ارجاع بیمار به متخصص؛
  • ثبت سوابق بیماری.

پزشک مراقبت‌های اولیه می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

۱. پزشک خانواده

انواع تخصص های پزشکی ـ پزشک خانواده

پزشک خانواده یکی از تخصص‌های مراقبت‌های اولیه است. این گروه از پزشکان تمام اعضای خانواده از کودک و بزرگ‌سال گرفته تا افراد مسن را ویزیت می‌کنند و مراقبت‌های اولیه برای انواع بیماری‌های مشترک را انجام می‌دهند. همچنین، معمولا مشکلات اصلی را تشخیص می‌دهند و به‌دنبال آن، آزمایش‌های تشخیصی موردنیاز را تجویز می‌کنند یا شما را به متخصص ارجاع می‌دهند.

پزشک خانواده اقدامات پیشگیرانه برای بیمار مثل چکاپ سالانه، واکسیناسیون دور‌ه‌ای و جلوگیری از بارداری را انجام می‌دهد.

۲. پزشک داخلی

این گروه از پزشکان مراقبت‌های اولیه از بیماران بزرگ‌سال را انجام می‌دهند. شما معمولا برای هر نوع بیماری ابتدا به این گروه از پزشکان یا پزشک خانواده مراجعه می‌کنید. متخصصان داخلی می‌توانند با گذراندن آموزش‌های اضافی، که فلوشیپ نامیده می‌شود، در حوزه قلبی ـ عروقی، گوارش، غدد، نفرولوژی، ریه و سایر زیرمجموعه‌های پزشکی تخصص بگیرد.

متخصص داخلی معمولا آموزش‌های بیمارستانی بیشتری نسبت به پزشک خانواده می‌بیند و بیماران را در بیمارستان ویزیت می‌کند.

۳. پزشک اطفال

برای مراقبت از افراد جوان‌تر، از نوزاد گرفته تا سنین ۱۸سالگی و در بعضی موارد تا ۲۱سالگی، تخصص می‌گیرند. این متخصصان مراقبت‌های اولیه مثل واکسیناسیون، ارزیابی‌های کودک، چکاپ‌های دانش‌آموزی و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا و واکسیناسیون را انجام می‌دهد. بیماری‌های جدی‌تر و بغرنج باید به فوق‌تخصص اطفال ارجاع داده شوند تا درمان‌های تخصصی دریافت کنند. بعضی از متخصصان اطفال در زمینه‌های مربوط به قبل از نوجوانی، کودک آزاری و موضوعات مربوط به رشد کودکان مثل اوتیسم، اختلالات رفتاری، سندروم داون تخصص دارند.

۴. پزشک سالمندان

این پزشکان برای مراقبت از افراد سالمند دوره می‌بینند و می‌توانند بیمار را در منزل، مطب، خانه سالمندان و بیمارستان درمان کنند. بر اساس نوع بیماری در سالمندان، انواع مختلفی از تخصص‌ها در این شاخه پزشکی وجود دارد.

انواع تخصص های پزشکی

۵. متخصص آلرژی/ ایمونولوژیست (متخصص ایمنی‌شناسی)

ایمنی شناسی یکی از انواع تخصص ‌های پزشکی

این گروه از متخصصان اختلالات سیستم ایمنی (مثل آسم، اگزما، حساسیت غذایی و دارویی، حساسیت به نیش حشرات، بعضی از بیماری های خودایمنی) و سایر بیماری‌های مرتبط با سیستم ایمنی را درمان می‌کنند. همچنین عوامل ایجاد‌ این بیماری‌ها را نیز تعیین می‌کنند.

۶. متخصص بیهوشی

این متخصصان داروهای لازم برای بی‌حس‌کردن یا بیهوشی طی جراحی، زایمان و فرایندهایی شبیه این را تجویز و علائم حیاتی بیمار را در زمان بیهوشی بررسی می‌کنند. همچنین، وضعیت اورژانس پزشکی بیمارستان مثل ایست قلبی یا مشکل تنفسی ناگهانی را مدیریت می‌کنند.

۷. متخصص قلب

متخصصان قلب در زمینه قلب و عروق خونی تخصص دارند. در هنگام نارسایی قلبی، حمله قلبی، فشار خون بالا و ضربان نامنظم قلب18، باید به این متخصصان مراجعه کنید.

متخصص قلب کودکان به تشخیص و درمان مشکلات قلبی در کودکان می‌پردازد.
جراح قلب معمولا «پزشکِ فلوشیپِ اقداماتِ مداخله‌ایِ قلب و عروق (اینترونشنال کاردیولوژی)» نامیده می‌شود و در سوندگذاری قلبی یا آنژیوپلاستی تخصص دارد.

۸. متخصص الکتروفیزیولوژی قلب

الکتروفیزیولوژی قبل یکی از انواع تخصص ‌های پزشکی

این افراد روی سیستم الکتریکی قلب تخصص دارند، که شامل درمان بی‌نظمی‌های قلبی مثل فیبریلاسیون دهلیزی است.

۹. جراح کولورکتال یا جراح روده بزرگ

برای مشکلات مربوط به روده کوچک، کولون و مقعد باید به این گروه مراجعه کنید. آنها می‌توانند سرطان کولون، هموروئید و بیماری التهابی روده را درمان کنند.

۱۰. متخصص مراقبت‌های ویژه

این متخصصان به افرادی که به‌شدت بیمار یا آسیب‌دیده‌اند کمک می‌کنند و اغلب سرپرست واحد مراقبت‌های ویژه بیمارستان یا آی. ‌سی. ‌یو (ICU) هستند. اگر در قلب یا یکی از اندام‌هایتان دچار نارسایی شُدید یا تصادف شَدیدی داشتید، با این افراد برخورد خواهید داشت. این متخصصان ممکن است از متخصصان اطفال، بیهوشی یا جراح باشند.

۱۱. متخصص پوست (درماتولوژیست)

اگر در پوست، مو و ناخن‌هایتان مشکلی دارید یا خال، جای زخم، جوش یا حساسیت پوستی دارید یا نگران پیرشدن صورتتان هستید، متخصص پوست کمکتان کند. درماتولوژی یک رشته بسیار رقابتی برای متخصصان است و معمولا دانشجویان بسیار ممتاز در این شاخه تحصیلی پذیرفته می‌شوند. متخصصان پوست به‌دلیل عمل‌های زیبایی و کارهایی مثل بوتاکس و لیزر دستمزد خوبی دارند. همچنین، نسبت به سایر پزشکان، کیفیت زندگی‌شان بهتر است و به‌دلیل ماهیت کارشان، تقریبا نیازی نیست که همیشه گوش‌به‌زنگ یا آن‌کال (on-call) باشند.


حتما بخوانید: چطور بعد از ۴۰ سالگی هم پوست جوان و شادابی داشته باشیم؟

۱۲. متخصص غدد

غدد یکی از انواع تخصص ‌های پزشکی

یکی از شاخه‌های فوق‌تخصصی از پزشکی داخلی است. این گروه از پزشکان در هورمون‌ها و سوخت و ساز بدن تخصص دارند و می‌توانند بیماری‌هایی مثل دیابت، مشکلات تیروئید، ناباروری مردان و زنان و اختلالات مربوط به متابولیسم کلسیم و استخوان را درمان کنند.


حتما بخوانید: درمان کم کاری تیروئید با ۱۳ روش خانگی و طبیعی

۱۳. متخصص طب اورژانس

این گروه از پزشکان معمولا در اتاق اورژانس، تصمیمات مربوط به مرگ و زندگی افراد مریض یا آسیب‌دیده را می‌گیرند. وظیفه آنها حفظ جان افراد و جلوگیری یا کاهش احتمال ناتوانی و معلولیت است. این افراد در زمینه‌هایی مثل احیا، حفظ علائم حیاتی و مراقبت از آسیب طی شکستگی و جراحت‌های بافتی مهارت دارند و بر شرایطی که زندگی را تهدید می‌کند نظارت دارند.

۱۴. متخصص گوارش

این افراد تخصص خود را در زمینه اندام‌های گوارشی مثل معده، روده، لوزالمعده، کبد و کیسه صفرا می‌گیرند. بیماران به‌دلیل درد شکمی، زخم، اسهال، یرقان (زردی) یا سرطان در اندام‌های گوارشی به آنها مراجعه می‌کنند. این رشته برای افرادی که از انجام عمل لذت می‌برند و از طرفی، ویزیت بیمار سرپایی را نیز دوست دارند جذاب است. این متخصصان کولونوسکوپی، اندوسکوپی، نمونه‌برداری از کبد، سونوگرافی اندوسکوپیک را هم انجام می‌دهند.

۱۵. متخصص تغذیه

این افراد در تغذیه و تنظیم رژیم غذایی انسان تخصص دارند و بر اساس وضعیت بیمار (مثل اختلالات غذایی) و نیازهای فردی او، مواد غذایی لازم را توصیه می‌کنند. دانشجویانِ مشتاق به تحصیل در این رشته باید درجات پزشکی را طی کنند و مجوزهای لازم برای تشخیص و درمان اختلالات تغذیه‌ای را کسب کنند.


حتما بخوانید: درمان مسمومیت غذایی و علائم آن؛ اگر مسموم شدیم چه بخوریم؟

حتما بخوانید: بهترین سرگرمی برای سالمندان چیست؟ ۴۲ ایده جالب و مفید

۱۶. متخصص خون (هماتولوژی)

این افراد درمورد خون و بیماری‌های مربوط به آن مثل بیماری سلول داسی‌شکل، کم خونی، هموفیلی و لوسمی، اندام‌های خون‌ساز مثل طحال و همچنین غدد لنفاوی تخصص دارند.

۱۷. متخصص کبد (هپاتولوژی)

این گروه از پزشکان در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌های مربوط به کبد، کیسه صفرا، درخت صفراوی و پانکراس تخصص دارند.

۱۸. متخصص طب تسکینی و درد

این متخصصان با افرادی که در آستانه مرگ‌اند یا بیماری‌های مزمن دارند کار می‌کنند. تخصص آنها مدیریت درد است و با گروهی از پزشکان دیگر، در جهت حفظ کیفیت زندگی بیمار همکاری دارند.

۱۹. متخصص بیماری‌های عفونی

بیماری های عفونی یکی از انواع تخصص ‌های پزشکی

این گروه از متخصصان با عفونت‌هایی سروکار دارند که تشخیص و درمانشان سخت است. عفونت‌های هر نقطه از بدن مثل تب، بیماری لایم، ذات الریه، توبرکلوزیس، اچ. ‌آی. ‌وی (HIV) و ایدز را تشخیص می‌دهند و درمان می‌کنند. بعضی از آنها در طب پیشگیرانه یا طب سفر تخصص دارند.

۲۰. متخصص ژنتیک پزشکی

اختلالات ارثی را که از والدین به فرزندان منتقل می‌شود تشخیص می‌دهد و درمان می‌کند. همچنین می‌تواند مشاوره ژنتیک و آزمایش‌های غربالگری را انجام دهد. این متخصصان از ترکیبی از ژنتیک مولکولی، سیتوژنتیک و آزمایش‌های بیوشیمیایی برای تشخیص و درمان بیماری استفاده می‌کنند.


حتما بخوانید: لیست انواع اختلالات و بیماری های ژنتیکی؛ دلایل و نحوه پیشگیری و درمان آنها

۲۱. متخصص کلیه (نفرولوژی)

بیماری های کلیوی، فشار خون بالا، ناهماهنگی مایع و مواد معدنی مربوط به بیماری کلیوی و سیستم ادراری را درمان می‌کند و در ‌صورت لزوم، برای بیمار دیالیز تجویز می‌کند و می‌تواند موارد زیر را بررسی کند:

  • بیماری کلیوی؛
  • نارسایی کلیوی؛
  • دیابت؛
  • سنگ کلیه؛
  • لوپوس؛
  • فشار خون بالا.
متخصص نفرولوژی کودکان فقط برای رسیدگی به این گروه سنی دوره می‌بیند.

۲۲. متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست)

مغز و اعصاب یکی از انواع تخصص ‌های پزشکی

تخصص آنها در زمینه سیستم عصبی شامل مغز، نخاع و اعصاب است و سکته مغزی، تومورهای مغز و نخاع، صرع، نوروپاتی، مالتیپل اسکروزیس، بیماری پارکینسون و بیماری آلزایمر را درمان می‌کنند. همچنین افرادی که میگرن یا سرگیجه دارند می‌توانند به آنها مراجعه کنند.

۲۳. جراح مغز و اعصاب

این متخصصان نیز مثل متخصصان مغز و اعصاب، با تشخیص و درمان بیماری‌های سیستم عصبی سروکار دارند؛ اما مجوز جراحی روی مغز بیمار را هم دریافت کرده‌اند. این علم چند زیر شاخه دارد: جراح عروق مغزی، جراحی استریوتاکتیک، جراحی پایه جمجمه، جراحی ستون فقرات، جراحی اعصاب محیطی، جراحی انکولوژیک و جراحی مغز و اعصاب کودکان.

۲۴. متخصص زنان و زایمان

این پزشکان روی سلامت زنان از جمله بارداری و زایمان تمرکز دارند. تست پاپ اسمیر، آزمایش‌های لگنی و معاینه‌های مربوط به بارداری را انجام می‌دهند.

پزشکانی که در زمینه بیماری‌های زنان تخصص دارند ۲ دسته‌اند:

  1. بعضی از آنها روی سلامت سیستم تولیدمثل زنان، یائسگی و مشکلات هورمونی تمرکز می‌کنند (متخصص بیماری های زنان
  2. بعضی دیگر در زمینه مراقبت از زنان باردار و زایمان تخصص می‌گیرند (مامایی).

متخصص زنان و زایمان (OB/GYN) در هر دو حوزه آموزش می‌بیند.

متخصص طب مادر و جنین یا پریناتولوژیست در درمان بیماران با بارداری پرخطر تخصص دارد و انکولوژیست زنان در تشخیص و درمان زنانی آموزش می‌بیند که در اندام‌های تولیدمثلی از جمله تخمدان و رحم سرطان دارند.

۲۵. متخصص مجاری ادراری (اورولوژیست)

اورولوژی یکی از انواع تخصص ‌های پزشکی

این افراد در تشخیص و درمان اختلالات مربوط به مجاری ادراری در مردان و زنان تخصص دارند و بیماران مبتلا به سرطان پروستات و سایر بیماری‌های مربوط به سلامت جنسی و باروری را درمان می‌کنند.

۲۶. متخصص سرطان (انکولوژیست)

این گروه از پزشکان داخلی فوق‌تخصص خود را در زمینه سرطان می‌گیرند که به چند زیرشاخه یعنی پزشکی، جراحی، انکولوژی پرتو و انکولوژی اطفال تقسیم می‌شود و تشخیص، پیشگیری و درمان سرطان از جمله شیمی درمانی را انجام می‌دهند. این گروه از پزشکان اغلب در آزمایش‌های بالینی شرکت می‌کنند و از روش‌های درمانی نوین و تجربی برای درمان سرطان‌های غیر‌قابل‌علاج استفاده می‌کنند


حتما بخوانید: ۱۴ نشانه سرطان که معمولا نادیده گرفته می‌شوند

۲۷. متخصص چشم‌پزشکی

چشم پزشکی یکی از انواع تخصص ‌های پزشکی

به آنها دکتر چشم هم می‌گویند. این گروه از متخصصان می‌توانند عینک یا لنزهای تماسی را تجویز کنند و بیماری‌هایی مثل آب سیاه (گلوکوم) و آب مروارید (کاتاراکت) را تشخیص دهند و درمان کنند.

برخلاف بینایی‌سنج‌ها (اپتومتریست‌ها)، این گروه از پزشکان می‌توانند برای بیماری‌های چشمی دارو تجویز کنند و همچنین در صورت لزوم، جراحی چشم نیز انجام دهند.
از طرفی بینایی‌سنج‌ها می‌توانند لنز و عینک تجویز کنند. همچنین توانایی درمان غیردارویی و غیرجراحی تنبلی چشم، انحراف چشم، انجام ویژن‌تراپی و … را دارند.

۲۸. متخصص استخوان‌درمانی (استئوپاتی)

این گروه از متخصصان نیز دارای مجوز پزشکی‌اند. آنها از به‌روزترین فناوری پزشکی و نیز از توانایی طبیعی بدن در التیام خودش استفاده می‌کنند و سعی می‌کنند علاوه بر بیماری، سلامت کلی بدن فرد را نیز در نظر بگیرند. پزشک می‌تواند داروهای دقیق استئوپاتی را تجویز کند و تمرکز خود را روی کشش، ماساژ و حرکت سیستم اسکلتی ـ عضلانی بگذارد تا درد را کاهش دهد و حرکت، گردش خون و مایعات لنفی را بهبود بخشد.


حتما بخوانید: ۲۵ خوراکی که استخوان‌های بدن را قوی و مستحکم می‌سازد

۲۹. متخصص گوش و حلق و بینی

آنها بیماری‌های گوش، بینی، گلو، سینوس‌ها، سر، گردن و سیستم تنفسی را درمان می‌کنند. همچنین ترکیبی از مهارت‌های جراحی را می‌آموزند و می‌توانند جراحی ترمیمی و پلاستیک را روی سر و گردن انجام دهند. بعضی از پزشکان در زمینه‌های اختصاصی‌ترِ این رشته فوق‌تخصص می‌گیرند.

۳۰. متخصص آسیب‌شناسی (پاتولوژیست)

این پزشکان در آزمایشگاه با بررسی بافت‌ها و مایعات بدن در زیر میکروسکوپ، علت بیماری‌ها را تشخیص می‌دهند.

آسیب‌شناسِ پزشکیِ قانونی پزشکی است که از طرف دولت منصوب می‌شود و در آسیب‌شناسیِ قانونی و کالبدشکافی تخصص دارد. این پزشکان، با بازبینی گزارش‌های کالبدشکافی و نمونه‌برداری از جسد (اتوپسی)، علت اصلی مرگ در صحنه جرم را شناسایی می‌کنند.

۳۱. متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی

این متخصصان طب فیزیکی و توان‌بخشی درد گردن یا کمر، آسیب‌های ورزشی یا ستون فقرات و همچنین سایر ناتوانی‌هایی را که به‌دلیل تصادف یا بیماری به ‌وجود آمده است درمان می‌کنند. گاهی این کار به‌صورت تیمی و با مجموعه‌ای از متخصصان گفتار درمانی، فیزیوتراپی و کار درمانی انجام می‌شود.

۳۲. جراح پلاستیک

ممکن است به آنها جراح زیبایی هم گفته شود. آنها پوست، صورت، دست‌ها، سینه‌ها یا بدن شما را بازسازی یا ترمیم می‌کنند. این جراحی‌ها می‌تواند به‌دلیل نقص‌های مادرزادی یا بعد از آسیب و بیماری یا به‌دلایل زیبایی انجام شود.


حتما بخوانید: ۱۰ سوالی که قبل از جراحی پلاستیک باید از خودتان بپرسید؟

۳۳. متخصص پا (پودیاتریست)

آنها برای درمان مشکلات مچ پا و پا آموزش دیده‌اند که شامل آسیب‌های ناشی از تصادف یا ورزش یا بیماری‌های پیش‌رونده مثل دیابت است. بعضی از متخصصان این رشته آموزش‌های پیشرفته‌تری در رابطه با سایر زیرمجموعه‌های مربوط به پا می‌بینند.

۳۴. متخصص ارتوپدی

ارتوپدی یکی از انواع تخصص ‌های پزشکی

برای تشخیص، درمان و جراحی بیمارانی که در سیستم عضلانی ـ اسکلتی (عضلات، شکستگی استخوان، رباط، تاندون و اعصاب) آسیب دیده‌اند تخصص دارند.

جراحان دست در جراحی آسیب‌ها و عوارض مربوط به دست آموزش می‌بینند.

۳۵. متخصص طب پیشگیری

آنها روی خوب شدن شما تمرکز دارد. ممکن است در مراکز سلامت یا بیمارستان کار کنند. بعضی از آنها روی درمان افراد معتاد برای ترک اعتیاد، بیماری‌های ناشی‌ از مصرف دارو، مواد شیمیایی، دخانیات و سایر موارد مرتبط تمرکز دارند.

۳۶. روانپزشک

روانپزشک در رابطه با سلامت روانی تخصص دارد و با ترکیبی از مشاوره (روان‌درمانی)، روانکاوی، بستری‌کردن بیمار و دارو مشکلات عاطفی و رفتاری را درمان می‌کند. آنها می‌توانند در مطب یا بیمارستان کار کنند. روانپزشکان افسردگی، اسکیزوفرنی، سوءمصرف مواد، اختلالات غذایی، اختلالات اضطرابی و مسائل جنسی و هویت جنسیتی را تشخیص می‌دهند و درمان می‌کنند. شاخه‌های مختلفی از روانپزشکی وجود دارد. بعضی از روانپزشکان روی گروه‌های سنی خاص مثل کودکان، بزرگ‌سالان یا سالمندان تمرکز می‌کنند.


حتما بخوانید: فرق روانشناس با روانپزشک، روانکاو و مشاور چیست؟

۳۷. متخصص ریه

ممکن است برای مشکلاتی مثل سرطان ریه، ذات‌الریه، آسم، حساسیت شدید، آمفیزم و اختلالات خواب ناشی از مشکلات تنفسی به آنها مراجعه کنید. این افراد درمورد سیستم قلبی ـ ریوی تخصص دارند. این دو عضو (قلب و ریه) با همکاری هم در تنفس فرد نقش دارند.

۳۸. متخصص رادیولوژی

آنها از پرتو ایکس (X)، فراصوت (اولتراسوند) و سایر آزمایش‌های تصویری برای تشخیص بیماری استفاده می‌کنند. همچنین می‌توانند برای درمان بیماری‌هایی مثل سرطان، در رشته انکولوژی پرتو تخصص بگیرند. معمولا پزشکان معالج باید آزمایش‌ها را بررسی کنند؛ اما تفسیر و گزارش رادیولوژیست می‌تواند اطلاعات بیشتری ارائه دهد یا آزمایش‌های موردنیاز برای آینده را توصیه کند. این تخصص به سه گروه رادیولوژی تشخیصی، رادیولوژی مداخله‌ای و رادیولوژی و آنکولوژی پرتو تقسیم می‌شود.


حتما بخوانید: آزمایش غربالگری چیست و چگونه انجام می‌شود؟

۳۹. متخصص مفاصل (روماتولوژی)

آنها درمورد ورم مفاصل (آرتروز) و سایر بیماری‌های مفصلی، عضلات، استخوان و تاندون تخصص دارند. در زمان پوکی استخوان (استئوپورز)، کمردرد، لوپوس، نقرس، التهاب تاندون ناشی از ورزش یا جراحت‌های تکراری و فیبرومیالژیا به این متخصصان مراجعه کنید.


حتما بخوانید: علت درد مچ دست، راه‌های جلوگیری و درمان آن

۴۰. متخصص طب خواب

طب خواب یکی از انواع تخصص ‌های پزشکی

آنها علت اصلی خواب نامناسب شما را پیدا و درمان می‌کنند. ممکن است آزمایشگاه خواب داشته باشند یا آزمایش‌هایی مخصوص خانه به شما بدهند تا الگوی خواب‌وبیداری شما را رسم کنند.


حتما بخوانید: ۱۲ باور غلط درمورد بی خوابی و رازهای داشتن خواب راحت

۴۱. متخصص طب ورزشی

تخصص آنها تشخیص، درمان و پیشگیری از آسیب‌های ناشی ‌از ورزش و تمرینات ورزشی است.

۴۲. جراح عمومی

جراح عمومی می‌تواند تمام بخش‌های بدن شما را عمل کند. می‌تواند تومور، آپاندیس، کیسه صفرا را بردارد و فتق را ترمیم کند. بسیاری از جراحان عمومی در جراحی سرطان، دست یا عروق فوق‌تخصص ‌می‌گیرند.

۴۳. جراح قفسه سینه

این افراد در جراحی قفسه سینه، قلب و ریه تخصص دارند. ممکن است روی یک ناحیه مثل جراحی قلب یا جراحی ریه تخصص داشته باشند یا فوق‌تخصص یک جراحی خاص مثل جراحی بای‌پس عروق کرونری قلب را بگیرند.

۴۴. جراح عروق

انواع تخصص های پزشکی ـ جراح عروق

در تشخیص، مدیریت و جراحی بیماری‌های مربوط به عروق (بیماری‌های عروقی) نقش دارند.

در بعضی از نقاط جهان این افراد در جراحی‌های مربوط به دیالیز و پیوند نقش دارند.

۴۵. متخصص مردان (آندرولوژی)

این گروه از پزشکان درمورد سیستم تولیدمثل مردان تخصص دارند و به سلامت و بهداشت ادراری، جنسی، باروری و درمان بیماری های مردان کمک می‌کنند. آندرولوژیست به اورولوژیستی می‌گویند که پس از گذراندن دوره‌های تخصصی، مشکلات باروری مردان و نیز مشکلات جنسی آنان را برطرف می‌کند.

۴۶. پزشک اجرایی

بعضی از انواع تخصص های پزشکی کار طبابت انجام نمی‌دهند و به‌جای آن، نقش برجسته‌ای در سیاست‌گذاری مراقبت‌های پزشکی، تحقیقات دارویی یا بیمه‌های سلامت دارند. این گروه از پزشکان معمولا باید دوره‌های آموزشی و دستیاری پزشکی را بگذرانند و مجوز پزشکی داشته باشند.

۴۷. متخصص همه‌گیری‌شناسی (اپیدمیولوژیست)

متخصص اپیدمیولوژی موارد و الگوی بیماری در یک جمعیت یا ناحیه را بررسی می‌کند و تلاش می‌کند از بروز مجدد همه‌گیریِ (پاندمی) بیماری جلوگیری کند. آنها اغلب محققانی‌اند که در زمینه بیماری‌های همه‌گیر که معمولا ویروسی است (مثل یک بیماری جدید) تخصص دارند و داروها و روش‌های پیشگیری از بیماری با واکسیناسیون را ارائه می‌دهند.

۴۸. متخصص طب هایپرباریک

این افراد در زمینه درمان با اکسیژن برای بیماری‌هایی مثل بیماری کاهش فشار محیطی و مسمومیت با مونواکسیدکربنِ ناشی‌ از دود آتش آموزش دیده‌اند و به جریان اکسیژن درون بدن کمک می‌کنند.


حتما بخوانید: میزان نرمال اکسیژن خون چقدر است؟ علائم کمبود و راه‌های درمان آن

۴۹. متخصص زیبایی دهان و لثه (پریودنتیست)

این افراد در حوزه سلامت دهان تخصص دارند. همچنین می‌توانند بیماری پریودنتال (بیماری لثه) را تشخیص دهند و درمان کنند و ایمپلنت دندان را انجام دهند.

۵۰. جراح فک و صورت/ جراح دهان

جراحی فک و صورت یکی از انواع تخصص ‌های پزشکی

این متخصصان دندان‌پزشکانی‌اند که در زمینه جراحی دهان و فک آموزش می‌بینند و در درمان و بازسازی نواحی صورت، سر یا گردن بعد از جراحت یا جراحی تخصص دارند. این جراحی‌ها شامل جراحی دنتوآلوئولار، کاشت دندان، جراحی زیبایی سر و گردن و جراحی اصلاح فک است.

البته تخصص های دیگری هم در شاخه دندانپزشکی وجود دارد، مثل:

  • متخصص درمان ریشه دندان؛
  • رادیولوژی دهان، فک و صورت؛
  • متخصص آسیب‌شناسی فک و دهان؛
  • متخصص ارتودنسی و ارتوپدی دندان.

حتما بخوانید: چطور یک دندانپزشک اطفال خوب پیدا کنیم؟

۵۱. متخصص نوزادان

نوعی متخصص اطفال است که در مراقبت از نوزاد تازه‌به‌دنیاآمده، به‌خصوص نوزادان نارس با بیماری‌های شدید تخصص دارد. همچنین، به‌عنوان متخصص اطفال در بخش آی. ‌سی. ‌یو برای رسیدگی به نوزادانی که به مراقبت‌های جدی و فوری نیاز دارند فعالیت می‌کند. این مراقبت‌ها گاهی تا ماه‌ها یا سال‌ها بعد از ترخیص نوزاد از بیمارستان ادامه دارد.

۵۲. متخصص پزشکی هسته‌ای

این گروه از افراد در پزشکیِ رادیواکتیو برای تشخیص و درمان بیماری‌ها آموزش دیده‌اند. روش‌های رایج در پزشکیِ هسته‌ای، بر اساس نوع بیماری، شامل این موارد است: تصویربرداری از پرفیوژن مغز و سوخت‌وساز گلوکز، تصویربرداری از ذخایر خونی، تحقیقات تخلیه معده، تصویربرداری کبدی صفراوی، تصویربرداری از پاراتیروئید، تصویربرداری پرفیوژن و تهویه ریه، تصویربرداری عملکرد کلیه، تصویربرداری تیروئید، تصویربرداری مجاری ادراری، و تحقیقات سلول‌های سفید خون.

۵۳. متخصص طب کار

طب کار یا کاردرمانی یکی از انواع تخصص ‌های پزشکی

این گروه از متخصصان برای کمک به افرادی که طی کار آسیب دیده‌اند آموزش می‌بینند و به این افراد کمک می‌کنند تا به حرفه کاری خود برگردند. همچنین به سازمان‌ها و شرکت‌ها برای حفظ امنیت و سلامت فضای کاری کمک می‌کنند و سعی می‌کنند تا بالاترین استانداردها در این راستا رعایت شود. همچنین در شاخه‌های دیگر مثل پیشگیری از بیماری (مثل واکسیناسیون علیه آنفولانزا)، جراحت یا نقص عضو در فضای کاری فعالیت دارند.


حتما بخوانید: کاردرمانی چیست و چه کسانی به کاردرمانی نیاز دارند؟

۵۴. متخصص انگل‌شناسی

این افراد با انگل‌هایی (میکروارگانیسم‌هایی مثل باکتری، ویروس، کرم و حشرات) سروکار دارند که به‌طور موقت یا دائم داخل یا روی بدن انسان زندگی می‌کنند. این متخصصان از روش‌هایی که از زیست‌شناسی سلولی، بیوانفورماتیک، بیوشیمی، زیست‌شناسی مولکولی، ایمنی‌شناسی، ژنتیک، تکامل و حتی اکولوژی یاد گرفته‌اند استفاده می‌کنند. همچنین این رشته در علوم دامپزشکی برای تشخیص انگل‌های حیوانات وجود دارد.

۵۵. متخصص دام‌پزشکی

این افراد مسئولیت درمان بیماری‌های حیوانات را به عهده دارند. دام‌پزشکان تشخیص و درمان بیماری، تجویز دارو، جراحی‌های لازم و مراقبت‌های بعد از آن را انجام می‌دهند.

انواع شاخه‌های درمانی (غیرپزشکی)

۵۶. طب سوزنی

آنها افراد متخصصی‌اند که از طب سنتی چینی در غالب طب سوزنی (استفاده از سوزن و داروهای گیاهی) استفاده می‌کنند و برای تشخیص طیف وسیعی از مشکلات از جمله جراحت‌های ورزشی، درد یا مشکلات پوستی آموزش دیده‌اند.

۵۷. متخصص شنوایی‌سنجی

شنوایی شنجی تخصصی غیرپزشکی است و از انواع تخصص ‌های پزشکی نیست

این افراد در زمینه ارزیابی شنوایی، تعادل و اختلالات مربوط به آن تخصص دارند و تلاش می‌کنند سلامت شنواییِ فرد را بهبود بخشند.

۵۸. متخصص بینایی‌سنجی

بینایی‌سنج متخصصی است که بررسی‌های اولیه را در زمینه وضعیت بینایی انجام می‌دهد. او می‌تواند وضعیت بینایی بیمار را ارزیابی کند و وسایل کمک‌کننده برای بینایی صحیح یا انواع دیگر درمان غیردارویی (ورزش‌های چشمی، توصیه‌های بهداشتی و…) را تجویز کند و در صورت لزوم، بیمار را به متخصصان چشم‌پزشکی ارجاع دهد.


حتما بخوانید: ۶ ورزش چشم برای بهبود نزدیک بینی که ماهیچه‌های چشم را تقویت می‌کنند

۵۹. متخصص کایروپراکتیک

این افراد به تشخیص و درمان اختلالات عصبی ـ عضلانی می‌پردازند و بر خلاف متخصصان و جراحان مغز و اعصاب، از طریق دست‌کاری و اصلاح ستون فقرات، بیمار را درمان می‌کنند و از دارو یا جراحی استفاده نمی‌کنند. آنها با این اصلاحات درد کمر و گردن را کاهش می‌دهند.

۶۰. متخصص طب تشخیصی

روی علائم و گزارش‌های بیمار برای تشخیص بیماری تحقیق می‌کند. این گروه از متخصصان به‌طور ‌کلی از روش‌های مختلف از جمله منطق، آنالیز داده‌ها و تجربه و تخصص برای تعیین علت و اثر بیماری‌ها استفاده می‌کنند.

۶۱. میکروبیولوژیست

میکروبیولوژی تخصصی غیرپزشکی است و از انواع تخصص ‌های پزشکی نیست

این افراد رشد میکروارگانیسم‌ها مثل باکتری، ویروس، قارچ و ارتباط آنها با بدن انسان را بررسی می‌کنند و با یافتن عامل بیماری‌زا، درمان بیماری را تعیین می‌کنند. میکروبیولوژیست‌ها معمولا روی پروژه‌های تحقیقاتی در آزمایشگاه کار می‌کنند تا دانش علمی یا خروجی صنعت پزشکی را بهبود بخشند.

۶۲. متخصص طب آیورودا (طب هندی)

در این طب، به‌جای تمرکز روی علائم بیماری، تعادل کل بدن در نظر گرفته می‌شود.

۶۳. پزشک هومیوپاتی

هومیوپاتی یکی از سیستم‌های جامع درمانی مثل آیورودا است. این افراد جسم، ذهن، روح و احساس بیمار را برای تجویز داروهای گیاهی در نظر می‌گیرند تا توانایی درمانی بدن را تحریک کنند. روش کار آنها شبیه متخصصان طب سنتی است که بعد از شنیدن صحبت‌های بیمار و آزمایش و بررسی علائم آن، داروهای متناسب با نوع مشکل بیمار را آماده می‌کنند.

۶۴. متخصص طبیعت‌درمانی

این متخصص، مشابه طب آیورودا و طب هومیوپاتی، روی سیستم سلامت کلی فعالیت دارد و کمک می‌کند توانایی ترمیم طبیعی بدن تسهیل و تعادل برقرار شود. این متخصصان می‌توانند انواع بیماری‌ها را کنترل کنند و مراقبت‌های فردی و خانوادگی را ارائه دهند. برای مشکلاتی مثل حساسیت، درد مزمن، مشکلات گوارشی، عدم ‌تعادل هورمون‌ها و مشکلات تنفسی می‌توان به آنها مراجعه کرد.

۶۵. داروسازی

شاخه‌ای از علوم پزشکی در زمینه استفاده ایمن و مؤثر از داروهاست.

۶۶. کارشناس تغذیه

برخلاف متخصص تغذیه که به تشخیص و درمان اختلالات غذایی می‌پردازد و رژیم غذایی خاصی را برای درمان بیماری طراحی می‌کند، کارشناس تغذیه با اهداف و آموزشِ کلیِ تغذیه‌ای سروکار دارد و معمولا در مدارس، بیمارستان و مراکز ورزشی کار می‌‌کند.


حتما بخوانید: ۱۰ باور نادرست درباره تغذیه سالم که بین مردم رواج پیدا کرده است

۶۷. فیزیوتراپیست

این افراد به‌جای استفاده از دارو یا جراحی، از طریق ماساژ، حرارت درمانی، تمرینات کششی و آموزش، به بهبودِ آسیب، بیماری یا ناتوانی افراد کمک می‌کنند.

۶۸. متخصص ماساژ

این افراد دوره‌های آموزشی اضافی را گذرانده‌اند و درمورد آناتومی، فیزیولوژی، آسیب‌شناسی، علوم اعصاب و اصول اخلاقی مطالعه دارند تا بالاترین استانداردهای کیفی را حفظ کنند.

سخن پایانی

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید. منتظر پیام‌های پرمهر شما در قسمت «ارسال دیدگاه» هستیم.

منابع دیگر: medicalnewstoday


در ادامه بخوانید: معرفی سریال دکتر خوب؛ پزشکی در طیف اوتیسم
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع webmd verywellhealth bioexplorer
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 19 دیدگاه)
  1. احمد می‌گوید

    سلام.
    خیلی از این تخصص ها در واقع فوق تخصص هستند که اشتباه تخصص نوشتید

    1. فرناز تاج‌بخش می‌گوید

      سلام دوست عزیز؛
      از حسن توجه شما ممنونم. بله در خیلی از رشته ها می تونن فوق تخصص داشته باشند.

  2. محمد رضا می‌گوید

    متشکرم

    1. فرناز تاج‌بخش می‌گوید

      سپاس

  3. شروين می‌گوید

    پرشكي خونم بايد ٢٠ سالت باشه تا ٣٠ سالگي تمومش كني بچسبي به كار هر تخصصي به تنهايي بول ساز نيست بايد معروف بشي و يا يك بيزنس كنارش داشته باشي كه بتوني تخصصتو مشهور كني … خلاصه بعد اينكه متخصص ميشي ميگي اي كاش رفته بودم دنبال كاسبي و الان پول درمياوردم مثل بنز درس واسه درس خوناست نه پولدارا …

    1. فرناز تاج‌بخش می‌گوید

      سلام شروین عزیز؛
      ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین