چطور میوه و سبزیجات مرغوب را تشخیص دهیم؟

0

شاید برایتان پیش‌ آمده باشد که وقتی می‌خواهید میوه‌ها و سبزیجات تازه‌خریداری‌شده را نوش جان کنید، ببینید دیگر تازگی لحظه خرید را ندارند یا پس از چند روز کاملا خراب شوند. تاریخ انقضای این محصولات را روی آنها نمی‌نویسند و به همین خاطر تشخیص میوه و سبزیجات مرغوب هنری است که باید خودمان یاد بگیریم و به‌ کار ببندیم. اگر تشخیص تازگی میوه‌ها و سبزیجات برای شما هم دغدغه است، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تشخیص میوه و سبزیجات مرغوب در یک نگاه

هرکدام از میوه‌ها و سبزیجات فصل‌ خاص خود را دارند و طبیعی است که همیشه با کیفیت مدنظر ما در دسترس نباشند. پس بهتر است در هر فصل سراغ میوه‌ها و سبزیجات همان فصل برویم.

رونیکس

میوه‌ها و سبزیجات را بررسی کنید که لک نداشته نباشند، به‌خصوص حفره‌هایی که ممکن است حشرات از آنها وارد میوه شده باشند. خیلی از لکه‌های سطحی تأثیر چندانی روی میوه یا سبزی نمی‌گذارند، اما اگر بخشی از میوه نرم شده باشد، سریع در تمام آن پخش می‌شود و سایر بخش‌ها را خراب می‌کند.

میوه‌ها و سبزیجات باید بوی تازگی بدهند، مگر اینکه هنوز نرسیده باشند.

کدام محصولات را بلافاصله مصرف کنیم؟

محصولاتی که در ادامه معرفی می‌کنیم با گذشت زمان پیر و فاسد می‌شوند، بنابراین باید سریع استفاده شوند. البته می‌توان سبزیجات ریشه‌دار، سیر، مرکبات و سیب را در صورت نگهداری مناسب تا چند هفته یا حتی بیشتر نگهداری و مصرف کرد.

۱. سبزی‌ها

کرفس، جعفری، شوید، کلم‌پیچ، کاهو و بروکلی بهتر است همیشه سبز و ترد باشند. اگر احساس می‌کنید که دارند پژمرده، رنگ‌پریده یا قهوه‌ای می‌شوند، یعنی دوره تازگی آنها گذشته است و باید به‌سرعت مصرف شوند. گاهی اوقات برگ‌های بیرونی کاهو پژمرده می‌شوند، اما برگ‌های داخل آن هنوز قابل‌استفاده‌اند.

۲. کلم

موقع انتخاب این محصول دقت کنید که ترد و سنگین باشد.

۳. سبزیجات ریشه‌دار

شلغم، هویج، چغندر و سیب‌زمینی شیرین باید:

  • سنگین باشند؛
  • پوست آنها صاف و بدون چروک باشد؛
  • بوی تازگی بدهند؛
  • رنگ جذابی داشته باشند.

این سبزیجات معمولا هرچه کوچک‌تر باشند، خوشمزه‌تر هستند.

۴. سیب‌زمینی

پوست سیب‌زمینی نباید چروک شده باشد. سبزبودن پوست سیب‌زمینی نشانه سولانین سمی است. توجه داشته باشید که این ماده سمی با برداشتن قسمت‌های سبزرنگ کامل از بین نمی‌رود. همچنین کثیفی روی سیب‌زمینی می‌تواند نشانه تازه‌بودن آن باشد، چون قبل از ذخیره و نگهداری محصولات آنها را می‌شویند. اگر سیب‌زمینی کهنه باشد، چشم‌های آن کم‌کم جوانه می‌زنند.

۵. پیاز

پیاز تازه:

  • سنگین و سفت است؛
  • پوست تیره دارد؛
  • اثری از جوانه روی آن دیده نمی‌شود.

۶. سیر

سیر کهنه شروع به جوانه‌زدن می‌کند.

۷. انگور

یک خوشه انگور بردارید و از زیر به آن نگاه کنید. انگور رسیده از خوشه جدا می‌شود، پس اگر تعداد انگورهای شل و جداشده زیاد است، یعنی میوه به‌خوبی رسیده است.

۸. توت‌فرنگی

میوه توت‌فرنگی باید سفت باشد و بوی ملایمی بدهد. پس از خرید توت‌فرنگی و بردنش به خانه، بلافاصله آن را تمیز کنید.

۹. مرکبات

میوه‌هایی مثل لیمو، پرتقال، گریپ فروت و نارنگی باید بوی تازگی بدهند و هیچ کجای آنها نرم نباشد. البته خراشیدگی‌های سطحی قهوه‌ای‌رنگ روی میوه اثر نمی‌گذارد. لکه‌های سبزرنگ هم معمولا اشکالی ندارند.

۱۰. سیب

پوست سیب باید سفت، صاف و بدون لک باشد.

۱۱. خیار، کدو سبز، بادمجان و فلفل

این صیفی‌جات باید سنگین باشند و پوستشان عاری از چروک و کاملا تیره باشد. البته رنگ برخی از گونه‌های کدو سبز روشن است.

۱۲. قارچ

قارچ سفید باید سفید، صاف و بدون لک باشد. بررسی کنید انتهای ساقه‌ها نیز سفید باشد. به لبه‌های قهوه‌ای‌رنگ ساقه، جداشدن پوست ساقه و لکه‌های قهوه‌ای‌رنگ روی کلاهک قارچ دقت کنید؛ این علائم نشان می‌دهند محصول حداقل چند روز پیش چیده شده است.

محصولاتی که فرایند رسیدن آنها بعد از خرید هم ادامه‌دار است.

کدام محصولات را نگه داریم تا خوب برسند؟

محصولاتی را که در ادامه معرفی می‌کنیم، می‌توانید قبل از رسیدن بخرید و روی پیشخوان آشپزخانه نگهشان دارید تا برسند و قابل‌خوردن شوند. هنگام خرید این میوه‌ها و سبزیجات، نیازهای خود و فاصله زمانی تا خرید بعدی را در نظر داشته باشید. این محصولات را پس از آنکه رسیدند به یخچال منتقل کنید.

۱. خربزه

محل بریده‌شدن ساقه را فشار دهید؛ اگر نرم باشد، یعنی خربزه رسیده است. همچنین خربزه رسیده بوی شیرینی دارد که هرچقدر قوی‌تر باشد، یعنی خربزه بیشتر رسیده است.

۲. هندوانه

با دست روی هندوانه بزنید. صدای توخالی یعنی هندوانه رسیده است. راه دیگر برای تشخیص رسیده‌بودن هندوانه این است که آن را بلند و به زیرش نگاه کنید؛ پوست زیر هندوانه رسیده باید زردرنگ باشد.

۳. گوجه‌فرنگی

هرچه رنگ گوجه‌فرنگی قرمزتر باشد، یعنی بیشتر رسیده‌ است. نگهداری گوجه در یخچال روی طعمش اثر می‌گذارد، پس بهتر است به‌محض رسیدن مصرف شود.

۴. آووکادو

میوه‌ای را انتخاب کنید که سفت باشد. اگر می‌توانید آووکادو را بلافاصله پس از خرید مصرف کنید، سراغ میوه‌های نرم بروید که پوستشان کمی لکه‌دار است.

۵. گلابی و میوه‌های تک‌هسته مانند هلو، زردآلو، آلو، گیلاس و شلیل

این میوه‌ها اگر رسیده باشند، نرم‌تر و پررنگ‌تر هستند. یکی‌دو نقص جزئی معمولا به این معنی است که تازه رسیده‌اند و باید سریع مصرف شوند. اگر بوی تندی داشته باشند، یعنی بیش‌ از‌ حد رسیده‌اند. تا حد امکان از خرید هلوی سبز خودداری کنید، چون معمولا همیشه نمی‌رسد.

۶. موز

موز سبز و سفت باید مدتی بماند تا آماده خوردن شود. سعی کنید در کنار آنها تعدادی موز زرد هم بخرید که بتوانید بلافاصله نوش جان کنید. بهترین موقع مصرف موز زمانی است که پوست آن برنزه و لکه‌دار باشد.

جمع‌بندی

در این مقاله نکاتی را درباره شناسایی میوه‌ها و سبزیجات مرغوب مطرح کردیم. با توجه کافی و رعایت این ترفندها، محصولاتی را بخرید که بیشتر در خانه دوام بیاورند و قابل‌مصرف باشند. این‌طوری هم پولتان را دور نمی‌ریزید و هم از مواد مغذی این محصولات نهایت استفاده را خواهید برد.

شما بگویید

تاکنون از کدام‌یک از این روش‌ها برای تشخیص کیفیت میوه‌ها و سبزیجات استفاده کرده‌اید؟ چه روش‌های دیگری را می‌شناسید؟ لطفا نظرها و پیشنهادهای خود را با ما و همراهانمان به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: بهترین زمان خوردن میوه؛ بررسی باورهای رایج و توصیه‌ها
کسب‌وکار خود را با سرمایه کم شروع کنید

به مدت محدود با تخفیف ۵۰٪

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.