سکس در پریودی؛ فواید، عوارض، نکاتی برای رابطه ایمن

0

با اینکه مدرکی علمی دال بر خطرناک‌بودن سکس در پریودی وجود ندارد و بسیاری از زنان فعالیت جنسی در این دوره را لذت‌بخش‌تر می‌دانند، تابوی رابطه جنسی در دوران قاعدگی هنوز در بسیاری از فرهنگ‌ها پابرجاست. ریشه این تابو برمی‌گردد به عوارضی که با بی‌توجهی به اقدامات احتیاطی گریبان‌گیر هر دو طرف می‌شود. همراه ما باشید تا درباره جزئیات رابطه جنسی در دوران پریود توضیح بدهیم.

برقراری رابطه جنسی در دوران پریود ممکن است؟

تا زمانی که بدن زن قابلیت باروری دارد، ماهی یک هفته دچار پریود می‌شود. در این دوره، دیواره‌های رحم که برای حفاظت از جنین احتمالی شکل گرفته بودند فرو می‌ریزند و به‌شکل خون و مخاط از مجرای واژن خارج می‌شوند. آیا خروج این خون و مخاط، سکس در دوران پریود را غیرممکن می‌کند؟ آیا نمی‌توان در دوران قاعدگی رابطه جنسی برقرار کرد؟ پزشکان می‌گویند که در طول این دوره لزوما نیازی به اجتناب از فعالیت جنسی نیست. هرچند برقراری رابطه جنسی در دوران پریود کار تمیزی به‌ نظر نمی‌رسد، برای زنان خطری ندارد و حتی می‌تواند تسکینی برای دردهای قاعدگی هم باشد.

رونیکس

همه خانم‌ها از رابطه جنسی در دوران پریودی لذت نمی‌برند و این نارضایتی زمینه بسیاری از محدودیت‌های دینی درباره برقراری رابطه در دوران قاعدگی را فراهم کرده است. اسلام مردان را از برقراری رابطه جنسی در دوران قاعدگی منع می‌کند، با این استدلال که فعالیت جنسی در این دوره برای زنان لذت‌بخش نیست و به روحیه لطیف آنها لطمه آسیب می‌زند. این نگرش به ما می‌آموزد که احترام به احساسات شریک زندگی به‌مراتب مهم‌تر از برقراری رابطه جنسی است و این عمل تنها در صورت رضایت زن قابل‌انجام است.

مزایای سکس در دوران پریود چیست؟

۱. تسکین گرفتگی عضلات با سکس در پریودی

آیا می‌دانستید ارگاسم زنان دردهای قاعدگی آنان را تسکین می‌دهد؟ درد پریود بر اثر انقباض رحم برای دفع دیواره‌ها اتفاق می‌افتد. ارگاسم هم باعث می‌شود ماهیچه‌های رحمی منقبض شوند و دیواره‌ها را دفع کنند با این تفاوت که این انقباض همراه با لذت است و تا حدی درد پریود را تسکین می‌دهد. علاوه بر این، فعالیت جنسی با ترشح هورمون اندورفین حال زن را خوب و حواس او را از درد قاعدگی پرت می‌کند. پس اگر علائمی مثل گرفتگی عضلات، احساس غم و اندوه یا افسردگی را در طول دوره قاعدگی تجربه می‌کنید، برقراری رابطه جنسی می‌تواند تا حدی به شما کمک کند.

۲. رابطه جنسی برای دوره قاعدگی کوتاه‌تر

برقراری رابطه جنسی در دوران قاعدگی طول دوره را کوتاه‌تر می‌کند، چون با انقباضات عضلانی در حین ارگاسم، محتویات رحم سریع‌تر خارج می‌شوند.

۳. افزایش میل جنسی در دوره قاعدگی

به‌علت نوسانات هورمونی در طول چرخه قاعدگی، میل جنسی زنان متغیر است. بسیاری از آنها در دوره تخمک‌گذاری (حدود ۲ هفته قبل از پریود) و برخی دیگر در طول پریودی اشتیاق بیشتری به رابطه جنسی دارند. البته این حساسیت اضافی برای عده‌ای زمینه‌ساز ناراحتی جنسی در این دوران است.

۴. سکس در پریودی با روان‌کننده طبیعی

خونی که از بدن خارج می‌شود می‌تواند مانند روان‌کننده طبیعی عمل کند، بنابراین می‌توانید ژل لوبریکانت شیمیایی خود را کنار بگذارید و به ترشحات قاعدگی اکتفا کنید. اما اگر قصد دارید از لوبریکانت‌های بازار استفاده کنید، حتما از روان‌کننده‌های مبتنی بر آب استفاده کنید تا به لاتکس کاندوم آسیبی وارد نشود.

۵. احتمال تسکین میگرن قاعدگی با رابطه جنسی

رابطه جنسی در دوران قاعدگی و تسکین سردرد

اغلب خانم‌هایی که دچار سردردهای میگرنی هستند، در طول دوره قاعدگی هم دچار این سردرد می‌شوند. به این دردها میگرن قاعدگی هم گفته می‌شود. این خانم‌ها معمولا از رابطه جنسی در طول حملات میگرنی اجتناب می‌کنند،‌ اما آنهایی که تجربه سکس در پریودی را دارند، می‌گویند بعد از رابطه سردردشان کامل یا تا حد زیادی رفع می‌شود.

رابطه جنسی در دوران پریود چه عوارضی دارد؟

بزرگ‌ترین عیب سکس در پریودی کثیفی است. خونی که از بدن زن خارج می‌شود همه‌جا را کثیف می‌کند و باعث احساس اضطراب می‌شود. آشفتگی نه‌تنها تمام لذت رابطه جنسی را از بین می‌برد، بلکه می‌تواند زمینه‌ساز عوارض دیگری هم بشود. در ادامه عوارض رابطه جنسی در دوان پریود را بررسی می‌کنیم.

۱. انتقال بیماری‌های مقاربتی

یکی دیگر از نگرانی‌های مربوط به رابطه جنسی در دوران قاعدگی، خطر انتقال عفونت‌های مقاربتی (STI) مثل HIV یا هپاتیت است. این ویروس‌ها در خون فرد بیمار زندگی می‌کنند و در صورت تماس با خون قاعدگی به‌راحتی پخش می‌شوند. به‌علاوه PH واژن بیشتر می‌شود و محیط برای رشد مخمرها آماده‌تر خواهد بود. به‌همین خاطر در اکثر زنان علائم عفونت قارچی واژن یک هفته قبل از دوره قاعدگی به اوج می‌رسد. مقاربت در این دوره می‌تواند این علائم را تشدید کند.

همچنین بعضی از زنان بعد از مقاربت بیشتر مستعد عفونت ادراری هستند، چون باکتری‌ها با فعالیت جنسی راحت‌تر وارد مثانه می‌شوند. بنابراین اگر قصد سکس در دوران پریود را دارید، حتما از کاندوم استفاده کنید.

۲. فشردگی تامپون در رحم

قبل از آغاز سکس در پریودی، تامپون را از بدن خارج کنید. اگر فراموش کنید، تامپون در طول رابطه آن‌قدر به واژن فشرده می‌شود که در نهایت برای برداشتن آن باید از پزشک کمک بخواهید.

۳. احتمال بارداری

احتمال بارداری در دوره قاعدگی خیلی کم است، اما غیرممکن نیست. اگرچه بدن خانم‌ها در طول دوره تخمک‌گذاری (حدود ۱۴ روز قبل از پریودی) آماده باروری است، فراموش نکنید که طول چرخه خانم‌ها متفاوت است و احتمال دارد هر ماه تغییر کند. به‌علاوه اگر سیکل قاعدگی شما کوتاه باشد، خطر بارداری در دوران قاعدگی بیشتر خواهد بود.

همچنین در نظر بگیرید که اسپرم می‌تواند تا ۷ روز در بدن زنده بماند. بنابراین اگر سیکل زنی ۲۲ روزه باشد و تخمک‌گذاری بلافاصله پس از پایان قاعدگی شروع شود، به‌احتمال زیاد تخمک‌های آزادشده به اسپرم زنده در بدن می‌رسند و این یکی از مهم‌ترین عوارض نزدیکی در روز آخر پریود است.

لزوم استفاده از کاندوم برای سکس در پریودی

کاندوم از هر دو طرف در برابر بیماری‌های مقاربتی محافظت می‌کند، چون ویروسی مثل HIV (ویروس ایدز) به‌راحتی از طریق خون قاعدگی به بدن مرد یا زن منتقل می‌شود. بنابراین هر بار از کاندوم لاتکس استفاده کنید تا احتمال بارداری و ابتلا به بیماری‌های مقاربتی کم شود.

فراهم‌سازی شرایط رابطه جنسی در دوران پریود

کثیفی و آشفتگی رابطه جنسی در دوره قاعدگی انکارکردنی نیست، اما می‌توان با برنامه‌ریزی‌های قبلی میزان آشفتگی را به حداقل رساند و بر صمیمیت رابطه تمرکز کرد. نکات این بخش به شما کمک می‌کنند در زمان پریودی، رابطه جنسی راحت‌تری داشته باشید.

۱. در روزهای سبک‌تر رابطه برقرار کنید

اگر می‌دانید که جریان خون قاعدگی شما در روزهای سوم تا پنجم پریودی کمتر است، سعی کنید در این روزها برای برقراری رابطه جنسی برنامه‌ریزی کنید.

۲. میزان خون را کاهش دهید

با استفاده از کاپ قاعدگی میزان خون واژن در حین رابطه جنسی را به حدقل برسانید. این وسیله نسبتا کوچک و انعطاف‌پذیر جایگزین تامپون یا پد است و خون قاعدگی را جمع می‌کند. البته وجود آن در طول رابطه برای بعضی از خانم‌ها دردناک است. درباره این درد و خطرات آن با پزشکی آگاه صحبت کنید.

گزینه‌ای دیگر برای کاهش جریان خون قاعدگی، استفاده از اسفنج‌های ضدبارداری واژینال است. این اسفنج‌ها درست مثل کاپ قاعدگی خون را در قسمت بالایی واژن جمع می‌کنند تا محیط واژن تمیزتر باشد. فراموش نکنید که کاپ قاعدگی یا اسفنج ضدبارداری را بلافاصله پس از رابطه جنسی از بدن خارج کنید.

۳. حوله و دستمال‌کاغذی در دسترس داشته باشید

دستمال و حوله برای رابطه تمیزتر در دوران پریودی

قبل از برقراری رابطه جنسی، حوله‌ای تیره روی تخت پهن کنید تا خون ملحفه را آلوده نکند. فراموش نکنید که برای تمیزکاری بعد از رابطه، از قبل چند دستمال مرطوب کنار تخت بگذارید.

۴. موقعیت رابطه را درست انتخاب کنید

خوابیدن به پشت هنگام رابطه جنسی می‌تواند جریان خون را کمتر کند. البته می‌توان با امتحان‌کردن پوزیشن‌های مختلف، راحت‌ترین موقعیت را پیدا کرد. همچنین مراقب عمق رابطه باشید. در این دوره دهانه رحم پایین‌تر و حساس‌تر است. اگر احساس درد یا ناراحتی کردید، به همسرتان بگویید و رابطه را با آرامش بیشتری ادامه دهید.

۵. سکس زیر دوش را امتحان کنید

برای اینکه نگران کثیفی نباشید، می‌توانید رابطه را به داخل حمام منتقل کنید، چون آب جاری جریان قاعدگی را می‌شوید و می‌برد. همچنین می‌توانید از موقعیت استفاده کنید و با ماساژ کف و صابون، درد قاعدگی را برای همسرتان کمتر کنید.

۶. درباره پیش‌نوازی تجدید نظر کنید

با شریک زندگی خود صادق باشید. احساستان درباره سکس در پریودی را به او بگویید و احساس او را بپرسید. درباره دلایل تردیدها و ناراحتی‌ها با هم صحبت کنید. استفاده از دست‌ها در طول پیش‌نوازی آشفتگی را بیشتر می‌کند. اگر این مسئله شما یا همسرتان را آزار می‌دهد، پیشنهاد می‌کنیم دنبال راه‌های دیگری برای تحریک یکدیگر باشید.

کلام آخر

اگر ترجیحات شخصی را کنار بگذاریم، فواید رابطه جنسی در دوران پریود بیشتر از خطراتش است؛ می‌تواند گرفتگی عضلات را کاهش دهد، دوره‌ قاعدگی را سبک‌تر کند و سردرد را تسکین دهد. البته نباید بی‌پروا عمل کرد، چون رابطه جنسی در دوران قاعدگی با احتمال بارداری و حتی ابتلا به عفونت‌های مقاربتی همراه است. با برنامه‌ریزی‌های قبلی می‌توان این خطرات را به‌ حداقل رساند و از آشفتگی سکس در پریودی کم کرد. امیدواریم پس از مطالعه این مقاله، با دید بازتری به مقوله رابطه جنسی در طول پریودی نگاه کنید. نظر شما دراین‌باره چیست؟


در ادامه بخوانید: آیا شنا و رفتن به استخر در زمان پریود خطرناک است؟ پاسخ به ۸ سؤال مهم و رایج

منابع دیگر: ncbi

منبع healthline verywellhealth webmd
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.