کرم بی حس کننده؛ هرآنچه باید بدانید

0

کرم بی حس کننده تولید و روانه بازار شده است تا برای هر جراحی کوچک و عمل زیبایی سرپایی نیاز به بیهوشی نباشد. این کرم‌ها با ترکیبات سرکننده قوی خود بی‌حسی موضعی مطلق ایجاد می‌کنند و برای حذف درد لیزر، اپیلاسیون، تتو و حتی ناراحتی زود انزالی مردانه را استفاده می‌شوند. اگر مشتاقید بیشتر درباره این کرم‌ها و کاربردهایشان بدانید و از اثرات جانبی احتمالی آنها مطلع شوید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

کرم بی حس کننده چیست؟

کرم‌ بی حس کننده پوست نوعی داروی بی‌حسی موضعی است که هرجای بدن اعمال شود، حساسیت به درد آن نقطه را کم می‌کند. اساس کار این کرم مسدودکردن سیگنال‌های عصبی است و اصلا اجازه نمی‌دهد پیغام درد به مغز برسد. این کرم‌ها از طریق لایه بیرونی پوست به انتهای عصبی درم‌ (غشای میانی پوست) نفوذ می‌کنند و با مسدودکردن کانال سدیم، عملا عملکرد سلول‌های عصبی را مختل می‌کنند.

رونیکس

پزشکان و متخصصان زیبایی قبل از اقدامات پزشکی جزئی یا عمل‌های زیبایی از این کرم استفاده می‌کنند. بهترین کرم بی‌حس‌کننده کرمی است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن بی‌حسی عمیق ایجاد کند و اثرش تا پایان جراحی ماندگار باشد. اگر بیمار حین عمل احساس درد کند، طبیعتا جراحی و راحتی بیمار مختل می‌شوند.

کاربردهای کرم بی حسی

بسیاری از خانم‌ها از کرم بی حس کننده برای اپیلاسیون استفاده می‌کنند. اکثر آقایان هم تجربه مصرف کرم بی حس کننده برای زود انزالی را دارند. مهم‌ترین کاربردهای کرم بی حس کننده عبارت‌اند از:

  • برای بی‌حس‌کردن پوست قبل از جراحی‌های جزئی، ماموگرافی، واکسیناسیون یا سایر تزریقات کودکان.
  • برای بی‌حسی قبل از عمل‌های زیبایی مثل میکرودرم ابریژن، تزریق فیلر، اپیلاسیون، سوراخ‌کردن بدن (پیرسینگ) و تتو.
  • برای درمان آسیب‌های جزئی مثل آفتاب سوختگی، انواع خراشیدگی پوست، تبخال، بثورات، هموروئید، گلودرد و نیش حشرات.

علاوه بر اینها، گاهی از ترکیب کرم بی‌حسی موضعی با کرم هیدروکورتیزون برای درمان قرمزی، خارش و تورم استفاده می‌شود.

عناصر فعال کرم بی حسی

اگر کمی با مواد تشکیل‌دهنده کرم‌های بی‌حسی پوست آشنا باشید، احتمالا نام لیدوکائین را شنیده‌اید. لیدوکائین بی‌حس‌کننده‌ای فوق‌العاده مؤثر است و خیلی سریع عمل می‌کند. این ماده را می‌توان در انواع کرم‌های Dermoplast ،LidoRx و Lidoderm یافت. سایر عناصر فعال کرم بی حسی قوی عبارت‌اند از:

  • بنزوکائین (موجود در Solarcaine ،Dermoplast و Lanacane)؛
  • پراموکسین (موجود در Sarna Sensitive ،Proctofoam و Prax)؛
  • دیبوکائین (موجود در Nupercainal و Rectacaine)؛
  • تتراکائین (موجود در Ametop ،Pontocaine و Viractin).

کرم BLT چیست؟

اعمال کرم بی حس کننده روی پوست

نام BLT از حروف اول بنزوکائین، لیدوکائین و تتراکائین ساخته شده است. با کم‌و‌زیاد‌کردن درصد هریک از این مواد می‌توان ترکیب‌های قدرتمند مختلف ایجاد کرد. ۲۰درصد بنزوکائین، ۶درصد لیدوکائین و ۴درصد تتراکائین فرمولی رایج است. این ماده سرکننده کرم موضعی ترکیبی است و نمی‌توان از داروخانه‌های معمولی تهیه‌اش کرد و معمولا خود داروساز درستش می‌کند. بی‌حسی کرم BLT عمیق‌تر از کرم‌های موضعی بدون نسخه است.

کرم‌های تجویزی و غیرتجویزی

کرم‌های بی‌حسی تجویزی و غیرتجویزی معمولا از نظر غلظت و اثربخشی با هم متفاوت‌اند. مثلا یک پچ درد موضعی تجویزی مثل لیدودرم حاوی ۵درصد ماده فعال است، در حالی که یک پچ غیرتجویزی مثل Aspercreme حاوی ۴درصد لیدوکائین است. دقت کنید که اکثر داروهای لیدوکائین غیرتجویزی به تأیید سازمان غذا و دارو نرسیده‌اند و صرفا با عنوان داروهای سازگار به بازار عرضه می‌شوند.

کرم‌های قوی‌تر از لیدوکائین

لیدوکائین ماده بی‌حس‌کننده قوی‌ای است که در شکل‌های مختلف روانه بازار می‌شود. قوی‌ترین کرم بی‌حسی که بدون نسخه در داروخانه‌ها قابل‌تهیه است، حاوی ۵درصد لیدوکائین است که هم به‌عنوان بی‌حس‌کننده پوست و هم ماده بی‌حسی موضعی عمقی کاربرد دارد. اگر دنبال کرم‌های بی‌حسی قوی‌تر هستید، دنبال ترکیب لیدوکائین با بنزوکائین و تتراکائین مثل BLT باشید. البته قدرت کرم بی‌حسی تا حد زیادی به غلظت، محل استفاده، میزان مصرف و عوامل دیگر بستگی دارد.

طرز مصرف کرم بی حس کننده

قبل از مصرف کرم بی حس کننده، توصیه‌های ارائه‌دهنده مراقبت بهداشتی و دستورات دفترچه محصول را با دقت بخوانید و اگر می‌خواهید از آنها برای کودکان استفاده کنید، حتما با پزشک اطفال صحبت کنید. ابتدا ناحیه مدنظر را با صابون ملایم و آب گرم بشویید، سپس با پارچه‌ای نرم پاکش کنید و بعد طبق دستورالعمل همراه محصول، یک لایه نازک از کرم را روی پوست بمالید.

اگر از کرم BLT استفاده می‌کنید، بهتر است دستکش دست کنید یا کرم را با اپلیکاتور روی سطح پوست بمالید. یادتان باشد هیچ‌وقت ناحیه وسیعی از پوست را یکجا بی‌حس نکنید، چون احتمال افزایش سطح پلاسمایی عامل بی‌حسی و اثرات نامطلوب ناشی از آن بالا می‌رود. مثلا اگر می‌خواهید قبل از لیزر یا اپیلاسیون پوست‌تان را سِر کنید، ابتدا ناحیه مدنظر را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و بعد کارتان را ادامه دهید.

بهتر است قبل از مصرف کرم‌های بی‌حسی، این نکات را درباره آنها بدانید:

  • میزان مصرف: معمولا یک لایه نازک برای اثربخشی این کرم‌ها کافی است. بهتر است از کمترین مقدار ممکن استفاده کنید تا از آسیب‌ها و عوارض احتمالی در امان بمانید.
  • نواحی منع مصرف: کرم بی‌حسی را روی پوست قرمز، متورم، زخم‌ها، ترک‌خوردگی‌ها و خراشیدگی‌ها و پوست اطراف چشم نمالید.
  • حداکثر زمان ماندن روی پوست: خیلی‌ها نمی‌دانند باید این کرم را از روی پوست پاک کنند. ماندگاری طولانی‌مدت این کرم‌ها موجب ورود ترکیبات فعال آنها به جریان خون می‌شود و احتمال عوارض جانبی جدی مثل سکته یا ایست قلبی را افزایش می‌دهد.
  • زمان مصرف قبل از جراحی: بسته به نوع جراحی یا اقدام درمانی، پزشک از شما می‌خواهد در طول بازه زمانی مشخصی این کرم را روی پوست اعمال کنید. به این بازه زمانی پایبند باشید و زودتر یا دیرتر از آن کرم را روی پوست نگذارید.
  • نحوه مصرف برای میکرونیدلینگ: پس از آنکه کرم کار خود را روی پوست انجام داد، آن را از روی پوست برمی‌دارند و محل را پاک می‌کنند. این‌طوری حتی اگر قرار است پوست ناحیه شکافته شود، بقایای کرم وارد بدن نخواهد شد.

سرعت اثرگذاری کرم بی‌حسی

طرز مصرف کرم بی حس کننده

اگر تجربه استفاده از کرم بی حس کننده برای لیزر یا موارد دیگر را داشته باشید، می‌دانید این کرم‌ها نیم‌ ساعت تا ۱ ساعت بعد پوست را کاملا سِر می‌کنند. گول وعده‌های «بی‌حسی فوری» را نخورید و حداقل ۴۰ دقیقه‌ زمان دهید تا عناصر کرم اثر خود را بگذارند. برخی معتقدند سرعت اثرگذاری به ناحیه‌ای از بدن بستگی دارد که کرم اعمال می‌شود. مثلا سرشدن لب‌ها کمتر از ۱۰ دقیقه طول می‌کشد، در حالی که پوست زیربغل ضخیم‌تر است و لایه‌های کراتینه‌شده دارد که همچون مانع عمل می‌کنند. در نتیجه دیرتر بی‌حس می‌شود.

ماندگاری اثر بی‌حسی کرم‌های موضعی

معمولا ماندگاری اثر این کرم‌ها ۲ برابر سرعت‌ اثرگذاری آنهاست. یعنی اگر نیم‌ ساعت طول بکشد تا کرم سطح پوست را سر کند، اثر بی‌حسی آن تقریبا ۱ ساعت می‌ماند یا اگر اولین اثرات بی‌حسی ۱ ساعت بعد مشاهده شود، تقریبا تا ۲ ساعت ماندگار خواهد بود. به‌ خاطر داشته باشید هرچه اثرگذاری کرم بیشتر طول بکشد، دوام آن بیشتر است.

عوارض جانبی

بعضی از عوارض جانبی کرم‌های بی‌حسی عبارت‌اند از:

  • سوزش خفیف؛
  • خارش؛
  • بثورات پوستی؛
  • تغییر رنگ پوست.

خطر دیگر مصرف این کرم‌ها ابتلا به متهموگلوبینمی (نوعی اختلال خونی) است که با کاهش سطح اکسیژن خون، موجب بروز مشکلاتی مثل آبی‌شدن رنگ پوست، سرگیجه، سردرد، حالت تهوع و مشکلات تنفسی آشکار می‌شود. البته مادامی که توصیه‌های پزشک و دستورالعمل‌های همراه محصول را رعایت کنید، احتمال بروز عوارض جانبی بسیار ناچیز است.

مراجعه به پزشک

اگر بعد از مصرف کرم بی حس کننده علائم زیر را مشاهده کردید، فورا با اورژانس تماس بگیرید:

  • کبودی یا تغییر رنگ پوست به بنفش مایل به سیاه؛
  • گیجی و تاری دید یا صدای زنگ در گوش؛
  • سوزش شدید و غیرقابل‌تحمل در محل استفاده؛
  • سرگیجه یا خواب‌آلودگی ناگهانی؛
  • تورم یا قرمزی؛
  • واکنش‌های آلرژیک (مشکلات تنفسی، تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو)؛
  • تشنج، تپش قلب و کما در صورت جذب بیش‌ از‌ حد.

این فهرست شامل تمام عوارض جانبی احتمالی نیست، بنابراین هرگونه عارضه و تغییر غیرعادی را با پزشک در میان بگذارید.

کلام آخر

اگر تابه‌حال برای خرید کرم بی حسی برای لیزر، اپیلاسیون یا هر مصرف دیگری وارد داروخانه شده باشید، می‌دانید برای تهیه انواع کرم‌های موضعی مثل کرم بی حسی زایلاپی نیازی به دستور پزشک نیست. اما مشورت با پزشک قبل از مصرف این کرم‌ها، نگرانی‌ها بابت به‌خطرافتادن سلامتی را به حداقل می‌رساند.

شما تابه‌حال از کرم‌های بی‌حسی استفاده کرده‌اید؟ برای دردهای عمیق مثل سوزاندن ریشه موها در لیزر یا برش‌های عمیق، کرم‌های موضعی را توصیه می‌کنید؟ منتظر شنیدن نظرات‌تان هستیم.


در ادامه بخوانید: الکترولیز موهای زائد + تفاوت آن با لیزر
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع nationalpharmacyrx verywellhealth
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.