مکنده انرژی کیست؟ او را بشناسیم و از خود محافظت کنیم

3

مکنده انرژی شخصی است که خواسته یا ناخواسته انرژی احساسی دیگران را تخلیه می‌کند و بعد از چند دقیقه هم‌نشینی ساده با او احساس خستگی، اضطراب یا عصبانیت سراسر وجودمان را فرا می‌گیرد یا بی‌دلیل نیاز داریم چند ساعتی استراحت کنیم! مهم است که بلد باشیم این افراد را چطور بشناسیم و در مقابل آنها چه رفتاری داشته باشیم. پاسخ این پرسش‌ها موضوع اصلی این مقاله است.

تشخیص افراد مکنده انرژی

شناسایی افراد مکنده انرژی در برخورد اول کار راحتی نیست. چسباندن این برچسب در نگاه اول هم عاقلانه نیست. اما با توجه به میزان عصبانیت، درماندگی، اضطراب و بی‌حالی که بعد از هم‌صحبتی با چنین فردی در وجودمان حس می‌کنیم، می‌توانیم تا حدی به توانایی او برای مکیدن انرژی پی ببریم.

رونیکس

یکی از ویژگی‌های بارز این افراد خون‌گرمی و برخورد بیش از حد دوستانه در ابتدای ارتباط است، طوری که قلبا دوست دارید فرد را زیر بال‌و‌پر خود بگیرید و به او کمک کنید به‌خصوص اگر با شرایط سختی دست‌و‌پنجه نرم کند. غافل از اینکه اولین ترفند این افراد برای نزدیک‌شدن به آدم‌ها روایت سرگذشت تلخ و تاریکشان است!

درمانگران مطرح دنیا افراد مکنده انرژی را شخصیت‌های وابسته‌ای توصیف می‌کنند که خودکفایی را چالش‌برانگیز می‌دانند و سراغ دیگران نمی‌روند مگر برای برآورده‌سازی نیاز خود.

این گروه را با نشانه‌های زیر بشناسید:

  • بیشتر درباره خود صحبت می‌کنند نه شما و نه کس دیگر؛
  • همیشه زندگی دراماتیکی دارند؛
  • خود را قربانی می‌دانند؛
  • بدبین و حسودند؛
  • توجه زیاد می‌طلبند؛
  • همواره به شما نیازمندند؛
  • انتظار دارند همیشه در دسترس باشید؛
  • انتظار دارند مسئولیت‌های آنها را بپذیرید؛
  • با احساس گناه شما را به انجام کار مدنظرشان وادار می‌کنند.

نشانه‌های افراد مکنده انرژی در جمع

فرد مکنده انرژی با صحبت پیوسته از اتفاقات دراماتیک زندگی‌اش شما را خسته و کلافه می‌کند.

در محیط‌های چندنفره برای تشخیص انرژی‌آشام‌ها (به پیروی از خون‌آشام) به این نشانه‌ها دقت کنید:

  • آدم‌ها کم‌کم از هم‌صحبتی و مکالمه با آنها در جمع پرهیز می‌کنند؛
  • از افراد سؤالات شخصی می‌پرسند؛
  • سمت‌و‌سوی مکالمه را به تعریف داستان زندگی خود می‌برند؛
  • راه‌حل دیگران برای مشکلات خود را رد می‌کنند؛
  • به هر جان‌کندنی تلاش می‌کنند وارد گفت‌وگو شوند؛
  • نشانه‌ها و مرزهای اجتماعی را نادیده می‌گیرند؛
  • معمولا به یک نفر در گروه بیشتر نزدیک می‌شوند (اصطلاحا می‌چسبند)؛
  • مشکلات دیگران را ناچیز می‌شمارند.

تقریبا در هر جمعی که یک مکنده انرژی حضور داشته باشد، خلق‌و‌خوی افراد به هم می‌ریزد و حتی صبورترین و آرام‌ترین افراد روحیه طعنه‌زنی و تمسخر پیدا می‌کنند.

ریشه شخصیت مکنده انرژی

نمی‌توان تعریف مشخص و واحدی برای افراد مکنده انرژی ارائه داد. هرکسی می‌تواند به دلیلی شما را از نظر روحی و روانی خسته کند. بااین‌حال محققان و درمانگران معتقدند کسانی در بزرگ‌سالی به رفتارهای این‌چنینی روی می‌آورند که در دوران کودکی دچار دلبستگی‌های ناامن، اجتنابی و اضطراب‌گونه بوده‌اند.

همچنین اختلالات سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب، اختلال شخصیت هیستریونیک، دوقطبی، خودشیفتگی و شخصیت مرزی را نباید نادیده گرفت. بسیاری از مواقع توجه‌طلبی این افراد را به نادیده‌گرفتن احساسات و مرزهای دیگران سوق می‌دهد. گاهی هم این ذهن آشفته صرفا ناشی از آسیب‌های حل‌نشده دوران کودکی، تجربه تعرض یا غفلت والدین سمی است.

حفاظت از خود در برابر افراد مکنده انرژی

اگر بدانید چطور با این افراد برخورد کنید، بعد از هم‌صحبتی با آنها لزوما احساس بی‌حالی و درماندگی ندارید. بهتر است برای محافظت از انرژی خود این چند ترفند را بلد باشید.

  • رفتار قاطعانه. قاطعیت اولین شرط ایستادن در برابر این افراد است. هرکجای مکالمه که احساس کردید زیرکانه بحث را از موضوع اصلی دور کرده است و درباره خود صحبت می‌کند، محترمانه با جمله «از موضوع صحبت دور نشویم» گفت‌وگو را به روال اصلی برگردانید.
  • درخواست فضا. اگر قدرت یا امکان دوری از فرد مکنده انرژی را ندارید، بخواهید که مدتی تنهایتان بگذارد. نیازی به خشم و عصبانیت نیست. در نهایت آرامش و مهربانی بگویید «شخصیت بزرگ شما من را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، اما در حال حاضر به تنهایی و خلوت نیاز دارم. ممنونم که درک می‌کنید.»
  • قدرت نه گفتن. نه گفتن سخت‌ترین و مؤثرترین روش مقابله با این گروه است. جواب منفی شما مرزی می‌سازد که جلوی پیشروی افراد مکنده انرژی را می‌گیرد. اگر به هر دلیلی دوست ندارید با این افراد بیرون بروید یا هم‌کلام شوید، با یک جواب «نه» از آرامش و سلامت روان خود مراقبت کنید.

ارتباط مکنده انرژی و امپت‌ها

همدلی تاریک یا سمی انسان را به احساسات دیگران فوق‌العاده حساس می‌کند. امپت‌ها (Empaths) به‌خاطر میل ذاتی خود به کمک‌ به دیگران، همچون آهنربا افراد مکنده انرژی را جذب می‌کنند و تحت‌تأثیرشان قرار می‌گیرند. اگر چنین روحیه‌ای دارید، باید یاد بگیرید بین کسانی که کمکتان را می‌پذیرند و درد خود را التیام می‌دهند با کسانی که فقط کمکتان را جذب می‌کنند و سودی از آن نمی‌برند، تفاوت قائل شوید. افسردگی، اندوه و اضطراب ناشی از همدلی تاریک فرد را از نظر عاطفی آسیب‌پذیر می‌کند تا قادر به مرزگذاری و حفاظت سفت‌و‌سخت از مرزهای خود نباشد. در نبود این مرزها انسان چنان آسیب‌پذیر است که دسترسی به روان و انرژی او برای مکنده انرژی فرقی با آب‌خوردن نخواهد داشت.

فرق مکیدن انرژی و تروما دامپینگ

فردی بی انرژی

وجه اشتراک مکنده انرژی و تروما دامپر اشتراک‌گذاری بیش از حد احساسات و تجربیات است. بعد از چند دقیقه هم‌نشینی با این افراد احساس می‌کنید که از لحاظ عاطفی مالیات پرداخته‌اید و حسابی تخلیه‌ شده‌اید. البته یک تفاوت مهم میان این دو گروه وجود دارد و آن اینکه تخلیه تروما می‌تواند صرفا ناشی از یک تجربه آسیب‌زا و کاملا ناخودآگاه باشد، در حالی که مشخصه بارز افراد مکنده انرژی داشتن زندگی همیشه دراماتیک و اغراق‌شده است. این افراد معمولا تمایلی به راه‌حل‌های اطرافیان ندارند، چون با وجود همین مشکلات و سختی‌هاست که می‌توانند توجه و انرژی اطرافیان خود را جذب کنند.

حرف آخر

مکنده انرژی می‌تواند دوست، همکار یا حتی عضوی از خانواده باشد که انرژی منفی خود را با انرژی مثبتی که شما از طریق شنیدن، همدردی و بیان جملات تشویقی انتقال می‌دهید، تخلیه می‌کند. ریشه این شخصیت بیمارگونه هرچه باشد، شما می‌توانید با مرزگذاری صحیح و حفاظت سفت‌و‌سخت از این مرزها با برقراری ارتباط قاطعانه، درخواست فضا و قدرت نه گفتن در هم‌نشینی با این افراد از انرژی و حال خوب خود محافظت کنید.

شما بگویید

تجربه شما از برخورد با افراد مکنده انرژی چیست؟ چه روش‌های دیگری برای حفاظت از خود در برابر این افراد می‌شناسید؟ نظرات‌تان را با ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: بحران وجودی چیست؟ چطور بر آن غلبه کنیم؟
سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

۱۰،۰۰۰ تومان

دلیل بسیاری از خیانت‌های زناشویی یا طلاق‌ها این است که نمی‌دانیم با شریک زندگی یا همسر خود چگونه ارتباط برقرار کنیم.
این مجموعه صوتی را گوش دهید و تأثیرش بر زندگی مشترکتان را حس کنید.

۷،۰۰۰ تومان

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع psychcentral
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 3 دیدگاه)
  1. رعنا می‌گوید

    من به یه بهانه از ش فاصله گرفته دراولین فرصت فرار می کنم اگه راه فرار به علت‌هایی مسدود بود وقتی از مشکلاتش میگه جوری جواب میدم که پشیمون بشه مثلا میگم خب با این همه بدبختی میخوای چیکارکنی؟

    1. مهدیه منصوری می‌گوید

      ممنون از نظرت رعنای عزیز 🌹

      1. رعنا می‌گوید

        ⁦(⁠T⁠T⁠)⁩⁦:⁠-⁠[⁩⁦༼⁠ ⁠つ⁠ ⁠◕⁠‿⁠◕⁠ ⁠༽⁠つ⁩