۱۸ توصیه برای اینکه یک شریک عاطفی خوب باشید

0

ما آدم‌ها روابط عاطفی را به امید تغییر طرف مقابل آغاز می‌کنیم، در حالی که فقط می‌توانیم خودمان را تغییر دهیم. البته تمرین تعهد، احترام، قدردانی و عشق‌ورزی روی رفتار شریک عاطفی هم اثر می‌گذارد و صمیمیت رابطه را بیشتر می‌کند. همراه ما باشید تا با بررسی چند اصل مهم یاد بگیریم چگونه پارتنر خوبی باشیم.

۱. به‌دنبال رشد فردی باشید

تقویت مهارت‌های توسعه فردی شرط اول برای بهبود مهارت‌های بین‌فردی است. اگر رابطه شادی ندارید و احساس می‌کنید جان‌بخشی به روابط عاشقانه کار راحتی نیست، با تمرینات ساده خودسازی مانند مدیتیشن، پذیرش خود واقعی و فعالیت‌های مفرح (مستقل از شریک عاطفی‌) شروع کنید. این فعالیت‌ها نگرشی جدید به جهان پیرامون به شما می‌دهند و تمام جنبه‌های زندگی، از جمله روابط عاشقانه‌تان، را تقویت می‌کنند.

رونیکس

به خودتان استراحت بدهید، علایقتان را دنبال کنید و مطمئن شوید طرف مقابل هم فرصت خودمراقبتی را داشته باشد. وقتی قلب هر دوی شما سرشار از احساسات خوشایند باشد، حل‌و‌فصل موقعیت‌های چالش‌انگیز به‌مراتب آسان‌تر است.

۲. راه‌حل‌گرا باشید نه مشکل‌محور

در مواجهه با مشکلات بزرگ و کوچک، همیشه گشتن دنبال مقصر راحت‌تر از پیداکردن راه‌حل است. بسیاری از زوج‌ها تحت‌تأثیر عصبانیت و ناراحتی و نگرانی، بعد از ساعت‌ها بحث و درگیری نمی‌توانند راه‌حلی برای مشکل پیش‌آمده پیدا کنند، چون یاد گرفته‌اند بیشتر درباره چرایی مشکلات صحبت کنند. در حالی که ترفند درست، مکالمه بدون ابهام درباره راه‌حل‌های موجود و انتخاب کارسازترین آنها به‌کمک یکدیگر است.

۳. گاهی آسیب‌پذیر باشید

رابطه عاطفی فرصت خوبی برای همدلی و تکیه بر دیگری است، پس با خیال آسوده غرور را کنار بگذارید و آسیب‌پذیر باشید. در روابط عاشقانه افراد بالغ، دو طرف به هم اجازه نزدیک‌شدن می‌دهند و از نشان‌دادن زخم‌های خود ابایی ندارند. مراقب نقاط ضعف شریک عاطفی خود باشید و به او در محافظت از احساسات خود اعتماد کنید. بگذارید در شرایط سخت کنارتان باشد.

۴. کمتر قضاوت کنید

در رابطه عاشقانه سالم، دو طرف دیدگاه خود را بدون ترس و واهمه بیان می‌کنند و نگران قضاوت یا طردشدن نیستند. اگر می‌خواهید شریک عاطفی بهتری باشید، بیشتر گوش دهید، کمتر قضاوت کنید و به شریکتان اجازه دهید آزادانه درباره نگرانی‌هایش حرف بزند. چنین ارتباطی زمینه‌ساز رشد شخصیت دو طرف و ارتباط عاشقانه واقعی است.

۵. صبور و باحوصله باشید

صبوری: مردی در حال نگاه کردن به ساعت شنی

صبر راز ازدواج موفق و ماندگار است. اختلاف‌نظرها و درگیری‌های دوره‌ای را فقط با صبر و حوصله می‌توان پشت‌سر گذاشت. این تفکر را ملکه ذهنتان کنید که «همیشه حق با شما نیست» تا شناخت و پذیرش شخصیت واقعی شریک عاطفی برایتان راحت‌تر شود. یاد بگیرید:

  • قبل از هر واکنشی تا ۱۰ بشمارید؛
  • توقعات بیجا نداشته باشید؛
  • اشتباهات سهوی و کوچک را راحت ببخشید.

۶. مهربانی را تمرین کنید

بداخلاقی و بی‌محلی توجه کسی را جلب نمی‌کند؛ مهربانی از ما آدم‌های بهتری می‌سازد، به‌خصوص در شرایط سخت که ناراحت و عصبانی هستیم و دوست داریم فریاد بزنیم و پرخاشگری کنیم. هر روز و هر ساعت مهربانی را تمرین کنید و احترامی را که انتظار دارید از طرف مقابل ببینید، به خودش نشان دهید. تشویق، همدردی و ابراز عشق بهترین راهبرد برای حفظ رابطه در مسیر درست است.

۷. قبل از نصیحت‌کردن، خوب گوش کنید

میل به درک‌شدن ذاتی است و از زمان ظهور بشر وجود داشته است. بااین‌حال بسیاری از زوج‌های امروزی با معضل نشنیدن و درک‌نکردن مواجه‌اند. برای داشتن رابطه شادتر، قبل از آنکه زبان به نصیحت و مشاوره باز کنید، شنونده خوبی باشید. شنیدن کیفیت رابطه را بهبود می‌بخشد و محبت و صمیمیت را تقویت می‌کند. جای اینکه فقط منتظر باشید نوبت‌تان شود تا حرف بزنید، صبورانه گوش کنید و نشان دهید که کلمات و احساساتش را با تمام وجود درک می‌کنید.

۸. با هم بسازید

در ارتباط عاطفی بارها و بارها پیش می‌آید که با شریک زندگی خود مخالف باشید. این‌جور مواقع «نه گفتن» از شما آدم بدی نمی‌سازد، اما اگر بتوانید با احترام به حدومرزهای شخصی تا حدی با طرف مقابل سازش کنید، چرا دریغ کنید؟ سعی کنید:

  • ذهنی باز داشته باشید؛
  • به خواسته‌های طرف مقابل گوش کنید؛
  • در تصمیم‌گیری‌ها نظر طرف مقابل را بپرسید؛
  • حد وسط را پیدا کنید؛
  • راه‌حل‌های جدید را بپذیرید.

۹. درباره مسائل مالی با هم صحبت کنید

ما آدم‌ها بسته به نحوه تربیت والدین و شرایط زندگی‌مان، درک متفاوتی از مدیریت مالی شخصی داریم؛ این تفاوت خیلی وقت‌ها در رابطه عاشقانه مشکل‌ساز می‌شود. قبل از مواجهه با درگیری‌های مالی، با شریک عاطفی خود درباره نگاهتان به پول و اهمیتی که برایتان دارد صحبت کنید و حرف‌های او را بشنوید. بعد از این مکالمه، به سازشی می‌رسید که یک عمر برنامه‌ریزی مدیریت مالی خانواده را برای هر دو راحت‌تر می‌کند.

۱۰. همیشه وفادار بمانید

تعهد سنگ بنای تمام روابط عاشقانه سالم است. در تمام پستی‌و‌بلندی‌های زندگی و در اوج سختی‌ها و چالش‌های ریزودرشت، کنار همسرتان بمانید و به او وفادار باشید. در قلب هر پیوند قوی این باور وجود دارد که شریک زندگی‌ام مثل کوه پشت من است. راز خوشبختی در این است که در شرایط سخت به‌جای دوری از همسر و اعتماد به غیر، به خود او پناه ببرید.

۱۱. احترام را فراموش نکنید

گاهی‌ اوقات صمیمیت ناشی از طولانی‌شدن رابطه زبان دو طرف را به تحقیر، تمسخر، کنایه و طعنه باز می‌کند که بی‌نهایت آزاردهنده است. حتی اگر سال‌هاست کنار هم زندگی می‌کنید، با احترام متقابل به فردیت یکدیگر ارزش بدهید و حتی در شرایط سخت با هم مهربان باشید.

  • با نیش و کنایه حرف نزنید؛
  • احساسات و عواطف خود را بدون سرزنش یا قضاوت بیان کنید؛
  • از همسرتان بابت شخصیت خوبش قدردانی کنید؛
  • هرگز او را تمسخر و تحقیر نکنید؛
  • یاد بگیرید در بحث‌ها با احترام حرف بزنید.

۱۲. همیشه برای هم وقت بگذارید

فقط ۶ ساعت وقت‌گذراندن با شریک عاطفی در هفته رابطه عاشقانه را از این رو به آن رو می‌کند! حتی مواقعی که کار نیمه‌تمام دارید، آگاهانه انتخاب کنید که با هم وقت بگذرانید. ملاقات‌های شبانه بیرون از خانه، مکالمات عمیق و معنادار و تفریحات سرگرم‌کننده محبت را پررنگ و پیوند عاشقانه را تقویت می‌کنند.

۱۳. برای خوشحالی طرف مقابل تلاش کنید

عشق خالص و بالغ یک عمر ماندگار است. نگذارید استرس‌های زندگی روزمره حواستان را از ابراز عشق و قدردانی به شریک زندگی‌تان پرت کند. جزئیات پیش‌پا‌افتاده عشق‌ورزی را بلد باشید و هر روز دنبال راهی برای خوشحال‌کردن همسرتان بگردید. از او بابت زحماتش تشکر کنید، با هم فیلم ببینید، غذا بپزید و هرطور که می‌توانید لبخند را مهمان لب‌هایش کنید.

۱۴. زبان قدردانی و تشکر را بیاموزید

کادو دادن و کادو گرفتن

اینکه همیشه دنبال دلیلی برای قدردانی از شریک عاطفی خود باشیم، کمی دشوار و بعضا حوصله‌سر‌بر است. اما اگر می‌خواهید صمیمیت رابطه‌تان حفظ شود و این ارتباط قوی از دست نرود، باید هر روز به دلایل مختلف از همسرتان تشکر کنید. نشان دهید تک‌تک حرکات او چقدر برایتان ارزشمند است و شما را خوشحال می‌کند، از آماده‌کردن یک فنجان قهوه صبحانه گرفته تا مرتب‌کردن خانه و اتاق‌خواب.

۱۵. به شریک عاطفی خود امنیت بدهید

امنیت عاطفی یکی از مؤلفه‌های روابط عاشقانه موفق است و نبودش زنگ خطر ارتباط ناسالم! به طرف مقابل امنیت جسمی و روحی بدهید و اجازه دهید به شما اعتماد کند. یاد بگیرید به مرزها و حریم شخصی شریک خود احترام بگذارید، به کاری که دوست ندارد مجبورش نکنید، مسئولیت اشتباهات‌تان را بپذیرید و بابت آنها عذرخواهی کنید.

۱۶. حرف و عملتان یکی باشد

شرط اعتماد پایبندی به قول‌و‌قرارهاست. مهم نیست موضوع چقدر جدی یا به‌ظاهر بی‌اهمیت است، همیشه و در هر شرایطی سر حرفتان بمانید و با بدقولی‌های کوچک عشق را تضعیف نکنید. حتی اگر اعتماد طرف مقابل خدشه‌دار شد، اشتباه خود را بپذیرید و به‌دنبال راهی برای اعتمادسازی مجدد و التیام رابطه باشید.

۱۷. خاطرات خوب را مرور کنید

آدم‌ها زیر فشار استرس و مسئولیت‌های زندگی، خیلی زود فراموش می‌کنند چرا و چطور عاشق همسر خود شده‌اند. اما می‌توانید هرازگاهی با یادآوری خاطرات خوش اولین روزهای رابطه و دلایلی که باعث شدند عاشق همسر خود شوید، شور و اشتیاق را به رابطه برگردانید.

۱۸. به خانواده او محبت کنید

تأثیر خانواده شریک عاطفی خود بر رابطه‌تان را دست‌کم نگیرید. شما با ازدواج فقط با یک فرد ارتباط برقرار نمی‌کنید، بلکه عضوی از خانواده‌ای جدید می‌شوید و مهم است بتوانید با آنها ارتباط مؤثر برقرار کنید. با شریک عاطفی خود درباره کیفیت و حدومرزهای ارتباط با خانواده صحبت کنید و مطمئن شوید به‌رغم احترام زیاد به خانواده‌ها، همیشه خودتان را در اولویت قرار می‌دهید.

کلام آخر

راز رابطه بهتر نه تلاش برای تغییر طرف مقابل، بلکه تمرکز روی گفتار و رفتار خودتان است. اجرای این نکات در نگاه اول برای افرادی با سبک دلبستگی ناسالم چالش‌انگیز به نظر می‌رسد، اما می‌توان برای شناخت ویژگی‌های رابطه سالم و امن روی کمک متخصصان سلامت روان و مشاوران خانواده حساب کرد.

شما برای رضایت خاطر شریک عاطفی‌تان چه‌کار می‌کنید؟ حالا که ویژگی‌های پارتنر خوب را می‌دانید، به‌نظرتان چقدر پارتنر خوبی هستید؟


در ادامه بخوانید: ۱۷ نشانه اینکه دارید به رابطه‌تان آسیب می‌زنید
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع psychcentral gottmanconnect
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.