کتاب در مورد تنهایی؛ ۱۱ کتاب برای لذت‌بردن از تنهایی

0

همه ما کم‌وبیش طعم تنهایی را چشیده‌ایم. این احساس ممکن است به هر کسی با هر سن، جنسیت و حتی موقعیت اجتماعی‌ای دست بدهد. افراد تنها معمولا به ۲ دسته تقسیم می‌شوند؛ افرادی که تنهایی انتخاب آنهاست و آن را حسی خوشایند می‌دانند و افرادی که تنهایی برای آنها حسی منفی و خفقان‌آور است. راه‌های زیادی هست که انسان تنهایی‌اش را پر کند و یکی از آنها مطالعه کتاب در مورد تنهایی است. پس به هرکدام از این ۲ دسته که تعلق دارید، در این مقاله همراه ما باشید تا چند کتاب درمورد تنهایی را به شما معرفی کنیم که این حس پیچیده را بررسی می‌کنند.

۱. الینور آلیفنت کاملا خوب است

الینور آلیفنت کاملا خوب است؛ یک کتاب در مورد تنهایی

رونیکس
نویسنده: گیل هانیمن
مترجم (پیشنهاد کاربران): آرتمیس مسعودی
انتشارات (پیشنهاد کاربران): آموت
تعداد صفحه: ۴۰۸

کتاب «الینور آلیفنت کاملا خوب است» دو موضوع حساس تنهایی و تروما را بررسی می‌کند. در نسل‌های جدید، حس تنهایی شکل جدیدی به خود گرفته است و این مسئله به‌خوبی در کتاب‌های گیل هانیمن به نمایش گذاشته می‌شود. از همین رو افراد جوان ارتباط بیشتری با این کتاب در مورد تنهایی برقرار می‌کنند. گیل هانیمن در این اثر دختر جوان تنهایی را به تصویر کشیده است که زندگی ساده‌ای دارد و ترجیح می‌دهد به روتین روزانه خود پایبند باشد و سراغ تجربه‌های جدید نرود. از نحوه لباس‌پوشیدنش گرفته تا تفریحاتش همگی ثابت‌اند تا اینکه با همکارش آشنا می‌شود و زندگی‌اش برای همیشه تغییر می‌کند.

بعضی‌ها، در واقع افراد ضعیف، از تنهایی می‌ترسند. چیزی که آنها نمی‌دانند این است که تو به کسی احتیاج نداری، خودت می‌توانی کارهایت را پیش ببری.

۲. پیرمرد و دریا

پیرمرد و دریا؛ کتاب درمورد تنهایی

نویسنده: ارنست همینگوی
مترجم (پیشنهاد کاربران): محمدتقی فرامرزی
انتشارات (پیشنهاد کاربران): نگاه
تعداد صفحه: ۲۵۲

ارنست همینگوی در کتاب پیرمرد و دریا دو پیام برای ما دارد: انسان توان تحمل سختی‌ زیادی را دارد و زندگی پیش‌بینی‌ناپذیر و در عین حال کوتاه است. او با این کتاب برنده جوایز ادبی معتبر جهان شده است؛ در سال ۱۹۵۳ جایزه پولیتزر را کسب کرد و یک سال بعد توانست جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کند. در این رمان با پیرمردی طرفیم که برخلاف خواسته‌اش درگیر تنهایی شده است. حال باید ببینیم که می‌تواند راه رهایی از این حس را پیدا کند یا خیر.

الان وقت فکرکردن به چیزهایی که نداری نیست. به این فکر کن با چیزهایی که داری چه کاری می‌توانی انجام دهی.

۳. تنهایی؛ راهنمای خلوت‌گزینی در یک جهان شلوغ

تنهایی: راهنمای خلوت‌گزینی در یک جهان شلوغ؛ کتاب درمورد تنهایی

نویسنده: مایکل هریس
مترجم (پیشنهاد کاربران): سامان شهرکی
انتشارات (پیشنهاد کاربران): خزه
تعداد صفحه: ۲۳۱

همان‌ طور که نام اثر فاش می‌کند، این کتاب در مورد تنهایی است. شما در کتاب «تنهایی» با مایکل هریس همراه می‌شوید و تأثیر تکنولوژی‌های جدید به‌ظاهر بی‌خطر بر زندگی‌تان را بررسی می‌کنید. نویسنده در این کتاب از اثر این تکنولوژی‌ها روی رفتار ما، روابطمان با دیگران و از همه مهم‌تر تصویری که از خودمان در ذهن داریم سخن گفته است. او همچنین از زندگی افراد مختلف، از نویسنده گرفته تا دانشمند، روایت‌های واقعی در کتاب آورده است. درنهایت مایکل هریس با قلم خواندنی و جذابش مردم را تشویق کرده است کمی وقت بگذارند و با خودشان خلوت کنند.

اگر تنهایی دردناک است، فقط به این خاطر است که بلد نیستیم چطور باید تنها باشیم.

۴. شجاعت در برهوت

شجاعت در برهوت؛ یک کتاب در مورد تنهایی

نویسنده: برنی براون
مترجم (پیشنهاد کاربران): سیده فرزانه حسینی
انتشارات (پیشنهاد کاربران): میلکان
تعداد صفحه: ۱۷۷

برنی براون، محقق و استاد و نویسنده مشهور، ما را در کتابش با خود همراه می‌کند تا معنی رابطه‌ را بهتر متوجه شویم و رابطه بهتری با خودمان برقرار کنیم. او معتقد است که در دنیای کنونی ارتباط بامعنی دیگر وجود ندارد و افراد نمی‌دانند چطور با نزدیکانشان ارتباط برقرار کنند. برنی براون تجربه‌های شخصی و تحقیقاتش را با هم آمیخته است و ترکیب آنها این کتاب در مورد تنهایی شده است که خواننده را به شناخت بهتری از خود می‌رساند و او را دعوت به خوداتکایی می‌کند.

تعلق واقعی باعث تغییر شما نمی‌شود؛ بلکه باعث می‌شود خود واقعی‌تان باشید.

۵. نقشه‌هایی برای گم‌شدن

نقشه هایی برای گم شدن؛ کتاب درمورد تنهایی

نویسنده: ربکا سولنیت
مترجم (پیشنهاد کاربران): نیما م. اشرفی
انتشارات (پیشنهاد کاربران): اطراف
تعداد صفحه: ۱۲۴

ربکا سولنیت با ترکیب جذاب زندگینامه با تاریخ و فلسفه کتابی ارائه داده است که مانند نامش راجع به گم‌شدن سخن می‌گوید. این کتاب برای افرادی که از «در باب تنهایی شوپنهاور» لذت برده‌اند، گزینه‌ای مناسب است. سولنیت مخاطب را با تجربه‌های مختلفی روبه‌رو می‌کند و از زمان قدیم تا حال ماجراجویی‌هایی برای او رقم می‌زند. کتاب «نقشه‌هایی برای گم‌شدن» متشکل از چند بخش مختلف است که همگی موضوعی مشترک دارند: گم‌بودن، گم‌شدن و گم‌کردن.

نگرانی راهی است که وانمود کنید روی چیزی که دست شما نیست، کنترل دارید. و چیزی که مرا حتی در خودم شگفت‌زده می‌کند این است که ترجیح می‌دهیم سناریوهای منفی بسازیم تا اینکه موقعیت ناشناخته خوبی در نظر بگیریم.

۶. اندوه و سعادت

اندوه و سعادت؛ کتاب درمورد تنهایی

نویسنده: مگ میسون
مترجم (پیشنهاد کاربران): مریم مفتاحی
انتشارات (پیشنهاد کاربران): آموت
تعداد صفحه: ۳۹۲

کتاب «اندوه و سعادت» با پایبندی به نام خود، ماجرایی دردناک را روایت می‌کند. هنر مگ میسون در این کتاب، تلفیق طنز با موضوعات دردناک و غم‌انگیز است. او با بیانی طنزآلود از عشق و دست‌وپنجه‌نرم‌کردن با بیماری روحی سخن گفته و نشان داده است که نحوه زندگی ما چقدر از دید دیگران متفاوت به نظر می‌رسد.

همه‌چیز از بین رفته، به‌ هم ریخته و این مشکلی نداره. زندگی همین‌طوره. فقط نسبت‌هاش تغییر می‌کنه.

۷. سکوت

سکوت؛ کتاب درمورد تنهایی

نویسنده: سوزان کین
مترجم (پیشنهاد کاربران): درسا عظیمی
انتشارات (پیشنهاد کاربران): البرز
تعداد صفحه: ۳۸۴

کتاب «سکوت» بهترین کتاب در مورد تنهایی برای کسانی است که خود این مسیر را انتخاب کرده‌اند و از تنهایی انرژی می‌گیرند. این کتاب همچنین انتخابی فوق‌العاده است برای افرادی که انسان‌های درون‌گرا و کسانی را که تنهایی را ترجیح می‌دهند، درک نمی‌کنند. کتاب «سکوت» چالش‌های افراد درون‌گرا در رویارویی با جهانی را بیان می‌کند که بر محور برون‌گرایی می‌چرخد.

وقت آزادت را هرطور که دوست داری بگذران، نه آن‌طور که فکر می‌کنی مجبوری که بگذرانی.

۸. دلدار اسپوتنیک

دلدار اسپوتنیک؛ کتاب درمورد تنهایی

نویسنده: هاروکی موراکامی
مترجم (پیشنهاد کاربران): م. عمرانی
انتشارات (پیشنهاد کاربران): آوای مکتوب
تعداد صفحه: ۲۰۸

هاروکی موراکامی در کتاب «دلدار اسپوتنیک» به انواع تنهایی پرداخته است؛ تنهایی ناشی از فاصله از دیگران و از همه مهم‌تر جدایی از خود. او در قالب داستانی عاشقانه درباره مردی که پنهانی به دوست صمیمی‌اش علاقه دارد، در مفهوم تنهایی عمیق می‌شود. کتاب از دیدگاه مرد مذکور بیان می‌شود که او را با نام «کا» خطاب می‌کنند. کا عاشق دوست صمیمی خود، سومیره، است؛ اما روزی سومیره طی حادثه‌ای مشکوک در جزیره‌های یونانی ناپدید می‌شود.

چرا مردم باید این‌قدر تنها باشند؟ چه معنی پشت آن است؟ میلیون‌ها انسان در این جهان حسرت می‌کشند و چشم‌انتظار دیگران هستند تا آنها را خوشحال کنند؛ اما با این وجود از دیگران دوری می‌کنند. چرا؟ زمین برای تنهایی انسان به وجود آمده؟

۹. استونر

استونر؛ کتاب درمورد تنهایی

نویسنده: جان ویلیامز
مترجم (پیشنهاد کاربران): سعید مقدم
انتشارات (پیشنهاد کاربران): مرکز
تعداد صفحه: ۲۹۶

«استونر» رمان جذابی است که حتی پس از گذشت مدت‌ها از مطالعه آن، یادش مخاطب را رها نمی‌کند. این کتاب که راجع به شخصی به‌نام ویلیام استونر است، داستانی با محوریت تنهایی دارد. او دانشجویی متفاوت با دیگر هم‌سن‌وسالانش است و در روزگاری که همه‌چیز به هم ریخته، ویلیام راه خود را پیدا می‌کند. جان ویلیامز در این کتاب زندگی روزمره را با جزئیات به تصویر می‌کشد و پستی‌بلندی‌های آن را جذابیت زندگی می‌داند.

باید به یاد داشته باشید چه هستید و انتخاب کرده‌اید چه بشوید و بدانید اهمیت آنچه را انجام می‌دهید چیست.

۱۰. هتل دولاک

هتل دولاک؛ کتاب درمورد تنهایی

نویسنده: آنیتا بروکنر
مترجم (پیشنهاد کاربران): فاطمه خلیلیان
انتشارات (پیشنهاد کاربران): خوب
تعداد صفحه: ۱۶۴

کتاب «هتل دولاک» راهکارهایی ارائه می‌دهد تا در خلوت خودتان تفریح کنید. آنیتا بروکنر هوشمندانه رمان خود را با ماجرای دختری به‌نام ادیت هوپ شروع می‌کند که در برابر انتظارات خانواده‌اش می‌ایستد. او برای خود هتلی رزرو می‌کند تا بتواند به افکارش سروسامان دهد. ادیت هوپ متوجه می‌شود که می‌تواند چه زمانِ خوشی را تنهایی در هتل زیبایی کنار دریاچه ژنو بگذراند.

تعریف من از شادی اینه که کل روز رو توی باغ بشینم، کتاب بخونم یا بنویسم و بدونم که شخصی که عاشقشم عصر می‌آد خونه.

۱۱. چهارهزار هفته؛ مدیریت زمان برای میراها

چهارهزار هفته؛ کتاب درمورد تنهایی

نویسنده: الیور برکمن
مترجم (پیشنهاد کاربران): کیمیا فضایی
انتشارات (پیشنهاد کاربران): میلکان
تعداد صفحه: ۲۱۶

شاید نتوان «چهارهزار هفته» را کتاب در مورد تنهایی به‌ حساب آورد، اما دیدگاهی را که این کتاب به مخاطب می‌دهد هم نمی‌توان نادیده گرفت. الیور برکمن در این اثر کاری کرده است که نظرتان راجع به زندگی روزمره‌تان تغییر کند. او همچنین راهکارهایی در این کتاب ارائه داده است که به پرشدن زمان‌های خالی‌تان کمک بسزایی می‌کند. مهم‌تر از همه، این کتاب برای افرادی مناسب است که با گذر زمان مشکل دارند و در مدیریت زمان ضعف دارند. با مطالعه کتاب «چهارهزار هفته» و پایبندبودن به آن روزهای مفیدتری را خواهید گذراند و از زمان خود استفاده بهینه‌تری خواهید کرد.

اهداف بزرگ‌ترین انسان‌ها تبدیل‌شدن به موجودات خداگونه نبوده است؛ بلکه با تمام وجود می‌خواستند «انسان» باشند.

شما بگویید

تنهایی حسی اجتناب‌ناپذیر است که برای هرکس شکلی متفاوت به خود می‌گیرد. گاهی در منزوی‌ترین حالت سراغتان می‌آید و گاهی وقتی اطرافتان شلوغ است. البته گاهی هم خودتان تنهایی را ترجیح می‌دهید. در ذهن داشته باشید که فقط شما تنها نیستید و افراد زیادی با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

در صورت تمایل، شما دوستان عزیز هم می‌توانید تجربه‌های خود درباره تنهایی را با ما در میان بگذارید. آیا تابه‌حال کتاب‌های معرفی‌شده در این مقاله را مطالعه کرده‌اید؟ در صورت مثبت‌بودن پاسختان، منتظر نظر شما هستیم.


در ادامه بخوانید: بهترین کتاب های خاطرات؛ معرفی ۱۶ اثر خواندنی
منبع verywellmind waterstones
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.