۲۰ گیاه خطرناک برای گربه و سگ؛ از پتوس و سانسوریا تا سنبل و لاله

0

گل‌ها و گیاهان زینتی محیط زندگی را زیباتر و هوای داخل خانه را تصفیه می‌کنند. همچنین مشخص شده است که گیاهان برای کاهش اضطراب و افسردگی مفیدند. البته اگر در خانه گربه دارید، نمی‌توانید گیاهان سمی را در خانه نگه دارید، زیرا گربه‌ها عادت دارند که چیزهای مختلف را بجوند و جویدن این گیاهان موجب مسمومیت آنها می‌شود. بعضی از گیاهان خطرناک برای گربه مانند نخل ساگو، آلوئه‌ورا، اسپاتی‌فیلوم و دیفنباخیا برای انسان نیز مضرند (البته در صورت بلعیده‌شدن). این گیاهان نباید در دسترس نوزادان و کودکان نوپا باشند، زیرا آنها دوست دارند که هر چیزی را در دهانشان بگذارند. به‌علاوه بسیاری از گیاهان خطرناک برای گربه برای سگ‌ها نیز خطرناک‌اند. در این مقاله، با گیاهان خطرناک برای گربه و جایگزین ایمن و بی‌خطر آنها آشنا می‌شویم.

۱. سوسن، لیلیوم یا زنبق رشتی

سوسن یا لیلیوم

رونیکس

سوسن‌ها که از خانواده «سوسن واقعی» یا لیلیوم هستند و زنبق رشتی یا سوسن یک‌روزه (daylilies) که به خانواده Hemerocallis تعلق دارد، برای گربه‌ها خطرناک‌اند. تمام قسمت‌های این گیاهان یعنی ساقه، برگ، گل، گرده و حتی آب گلدان آنها برای گربه‌ها سمی است و ظرف ۳ روز موجب نارسایی کلیه می‌شود. بهتر است کلا از نگهداری گل‌های خانواده سوسن پرهیز کنید، زیرا بیشتر آنها از گیاهان خطرناک برای گربه به شمار می‌روند. به‌جای این گل‌ها، می‌توانید در خانه گل بی‌خطر ارکیده را نگه دارید.

۲. گل چمچه‌ای یا اسپاتی فیلوم

گل چمچه ای یا اسپاتی فیلوم از گیاهان خطرناک برای گربه

گل چمچه‌ای از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی گل‌دار است و برگ‌های سبز تیره، گل‌های سفید و نیاز به مراقبت اندک آن را به گزینه‌ای محبوب تبدیل کرده است. ولی این گل‌های زیبا حاوی اگزالات کلسیم‌اند که برای گربه‌ها سمی است. تماس با این گل‌ها خطری ندارد و فقط در صورت بلعیده‌شدن خطرناک‌اند. جایگزین بی‌خطر گل چمچه‌ای گیاه برگ‌عبایی است.

۳. آلوئه‌ورا

آلوئه ورا

آلوئه ورا به مراقبت و نگهداری بسیار کمی نیاز دارد و به همین دلیل در بسیاری از خانه‌ها یافت می‌شود. آلوئه‌ورا برگ‌هایی ضخیم و گوشتی با لبه‌هایی دندانه‌دار دارد که از پایه‌ای شبیه رُزت به‌سمت بالا رشد می‌کنند. (در گیاه‌شناسی رزت ترتیب دایره‌ای برگ‌هاست که در آن برگ‌ها در ارتفاع یکسانی قرار دارند.)

جویدن و خوردن این گیاه برای گربه‌ها خطرناک است. علت سمی‌بودن آلوئه‌ورا نیز وجود ساپونین (Saponins) و آنتراکینون (anthraquinone) در این گیاه است. به‌جای آلوئه‌ورا می‌توانید گیاه بی‌خطر هاوورتیا (Haworthia) را به خانه ببرید.

۴. فیلودندرون یا برگ‌انجیری

برگ انجیری

برگ‌انجیری یا مانسترا دلیسیوزا (Monstera deliciosa) از رایج‌ترین گیاهان آپارتمانی استوایی است. فیلودندرون به مراقبت نسبتا کمی نیاز دارد که موجب شده است از گیاهان جذاب برای دوستداران گل‌وگیاه باشد. ولی برگ‌انجیری حاوی اگزالات کلسیم نامحلول است که آن را به گیاهی بسیار سمی برای گربه‌ها تبدیل کرده است. به‌جای برگ‌انجیری می‌توانید از گیاه بی‌خطر مارانتا لوکونورا استفاده کنید.

۵. پتوس

پتوس از گیاهان خطرناک برای گربه

پتوس به‌دلیل نیاز به مراقبت و رسیدگی کم برای افراد آماتور و حرفه‌ای گیاهی جذاب است. ساقه‌های آویزان و زیبا و نگهداری آسان پتوس را به گیاهی دوست‌داشتنی برای خانه‌ها مبدل کرده است، به‌ویژه اگر بخواهید خانه خود را با هزینه کمی زیباتر کنید. تماس با پتوس کاملا بی‌خطر است و مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما اگزالات کلسیم نامحلول آن را سمی می‌کند. به‌جای پتوس می‌توانید از گیاه بی‌خطر گندمی یا عنکبوتی (Spider plant) استفاده کنید.

۶. گیاه یشم یا کراسولا

گیاه یشم

گیاه یشم که به آن گیاه پول نیز می‌گویند، ساکولنتی است که پرورش آن بسیار راحت است و تصور می‌شود که برای صاحبان خود خوش‌شانسی می‌آورد. این گیاه برگ‌های گوشتی سبز تیره و ساقه‌ای ضخیم و چوبی دارد. گونه‌های مختلف گیاه یشم به خانواده کراسولا تعلق دارند. متأسفانه گیاه یشم برای گربه، سگ و اسب بسیار سمی است.

علت سمی و خطرناک‌بودن گیاه یشم مشخص نیست، ولی تمام قسمت‌های آن موجب ایجاد واکنش‌هایی در گربه‌ها می‌شود. جایگزین بی‌خطر گیاه یشم گیاه قاشقی یا پپرومیا (Peperomia) است.

۷. سانسوریا یا زبان مادرشوهر

سانسوریا

سانسوریا از بهترین گیاهان برای محیط‌های کم‌نور است که موجب بهبود کیفیت هوا نیز می‌شود. این ویژگی‌ها سانسوریا را به یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب تبدیل کرده است. گرچه گیاه سانسوریا برای انسان بی‌خطر است، بر اساس گزارش انجمن آمریکایی جلوگیری از ظلم به حیوانات (ASPCA)، خوردن آن برای گربه‌ها و سگ‌ها خطرناک است.

علت سمی‌بودن سانسوریا وجود ساپونین در این گیاه است. به‌جای سانسوریا می‌توانید گیاه بی‌خطر مارِ زنگی (Rattlesnake plant) را در خانه نگهداری کنید.

۸. نخل ساگو

نخل ساگو یا نخل سیکاس از گیاهان خطرناک برای گربه

نخل ساگو یا نخل سیکاس حسی از مناطق استوایی را به خانه‌تان می‌آورد و می‌تواند تأثیری شگفت‌انگیز بر کیفیت هوای داخل خانه داشته باشد. ساختار ویژه نخل ساگو جلوه‌ای خاص به دکوراسیون خانه می‌دهد، ولی مکانیسم دفاعی این گیاه موجب شده است که از گیاهان خطرناک برای گربه باشد. بنابراین اگر در خانه گربه دارید، حتما باید از نگه‌داشتن این گیاه پرهیز کنید. علت سمی‌بودن نخل ساگو وجود سم سیکاسین (Cycasin) است. می‌توانید گیاه بی‌خطر نخل اریکا (Areca palm) را جایگزین نخل ساگو کنید.

۹. گیاه پاپیتال یا عَشَقه

پاپیتال یا عشقه

گیاه پاپیتال برگ‌هایی کوچک و نوک‌تیز و ظاهری ظریف و زیبا دارد. این گیاه به‌لطف ساقه‌های آویزان و جذاب خود در بسیاری از خانه‌ها در گلدان‌های آویز نگهداری می‌شود. ولی این ساقه‌های آویزان و زیبا برای گربه‌های کنجکاو و بازیگوش نیز وسوسه‌انگیزند و خوردن آنها برای گربه‌ها خطرناک است.

علت سمی‌بودن گیاه پاپیتال وجود ساپونین‌های تری ترپنوئید (Triterpenoid saponins) در آن است. به‌جای پاپیتال می‌توانید گیاه بی‌خطر پیچک سوئدی (Swedish ivy) را به خانه ببرید.

۱۰. دیفنباخیا

دیفنباخیا

دیفنباخیا نیز از گیاهان استوایی خیره‌کننده و زیبایی است که نگهداری آن بسیار آسان است و از گیاهان آپارتمانی محبوب به شمار می‌رود. اگر این گیاه در شرایط مناسبی نگهداری شود، ممکن است به ارتفاع ۹۰ سانتی‌متر تا بیش از ۳ متر برسد. ولی خوردن گیاه دیفنباخیا برای گربه‌ها بسیار خطرناک است. علت سمی‌بودن دیفنباخیا اگزالات کلسیم نامحلول و آنزیم پروتئولیتیک (proteolytic) است. جایگزین بی‌خطر دیفنباخیا نیز گیاه پلاتی‌سریوم یا سرخس شاخ‌گوزنی (Staghorn fern) است.

۱۱. کالانکوئه

کالانکوئه

کالانکوئه می‌تواند موجب بروز مشکلات روده‌ای در گربه‌ها شود و بر ضربان قلب آنها اثر بگذارد. این گیاه بومی آفریقای جنوبی، ماداگاسکار و استرالیا ساکولنتی است که ارتباط نزدیکی با گیاه یشم دارد. ماده فعال سمی موجود در کالانکوئه بوفادی انولید (bufadienolides) است که شبیه ترکیبات دیژیتالیس (digitalis compounds) است. این ماده موجب فعالیت الکتریکی نامنظم قلب می‌شود که ممکن است منجر به افزایش ضربان قلب و حتی ایست قلبی شود. جایگزین بی‌خطر کالانکوئه گل ناز است.

۱۲. گیاه موگه یا زنبق دره

موگه یا زنبق دره از گیاهان خطرناک برای گربه

زنبق دره گیاهی سمی حاوی کاردنولیدها (cardenolides) است. کاردنولیدها تأثیری سمی روی قلب دارند. تمام قسمت‌های گیاه موگه سمی‌اند و می‌توانند موجب استفراغ، ضربان قلب نامنظم و نبض ضعیف شوند. ریتم غیرطبیعی ضربان قلب نیز ممکن است کشنده باشد. جایگزین بی‌خطر گیاه زنبق دره گیاه برگ بیدی است.

۱۳. سنبل

گل سنبل

گل‌های سنبل از اعضای خانواده مارچوبه‌اند که گیاهانی سمی‌ محسوب می‌شوند. سنبل آبی (water hyacinths) و لاله از بستگان نزدیک سنبل‌اند. این گیاهان زیبا حاوی آلکالوئیدهایی هستند که در صورت بلعیده‌شدن می‌توانند خطرناک باشند. خوردن پیاز گل و خود گیاه احتمالا موجب استفراغ، اسهال خونی، افسردگی و لرزش می‌شود.

علت احتمالی سمی‌بودن این گیاه وجود آلکالوئیدهایی مانند لیکورین (lycorine) و اگزالات کلسیم است. به‌جای گیاه سنبل می‌توانید یاس خوشه‌ای (Common lilac) را در خانه نگهداری کنید.

۱۴. خرزهره

خرزهره از گیاهان خطرناک برای گربه

خرزهره نریم گیاهی بومی جنوب آسیا و مدیترانه است. تمام قسمت‌های این گیاه زیبا برای گربه‌ها سمی است. خرزهره حاوی گلیکوزیدهای قلبی (cardiac glycosides) است که می‌توانند موجب تحریک دستگاه گوارش، عملکرد غیرطبیعی قلب، هیپوترمی (hypothermia) یا مرگ شوند. به‌جای این گل سمی می‌توانید گل راعی (St. John’s wort) را در خانه نگه دارید.

۱۵. سرخدار

سرخدار

پوست ساقه، سوزن‌ها و میوه سرخدار برای انسان، سگ و گربه سمی است. این گیاه حاوی ترکیبی سمی به‌نام تاکسین (taxine) است. تاکسین می‌تواند موجب لرزش، اختلال هماهنگی، مشکل تنفس، مشکلات گوارشی شدید، نارسایی قلبی و مرگ شود. یک گاز کوچک از این گیاه نیز می‌تواند برای گربه‌ها به‌شدت خطرناک باشد. گیاه سرخدار چنان سمی است که اسب‌ ۱۵ دقیقه پس از خوردن آن غش می‌کند. جایگزین بی‌خطر سرخدار گیاه پیرو (Common juniper) است.

۱۶. گل لاله

گل لاله

گل لاله گیاهی از خانواده سوسن و از گیاهان خطرناک برای گربه است. تمام قسمت‌های گیاه حاوی ترکیبات سمی آلکالوئید و گلیکوزیدند و پیاز گل بیشترین غلظت سم را دارد. خوردن گل لاله موجب استفراغ، افسردگی، اسهال و آب‌ریزش دهان می‌شود. مسمومیت شدید ممکن است منجر به تشنج و ناهنجاری‌های قلبی شود. عامل سمی‌بودن گل لاله تولیپالین A و ‌B است و جایگزین بی‌خطر آن نیز گل رز است.

۱۷. گل نرگس

<yoastmark class=

نرگس گل زیبایی است که نوید فصل بهار را می‌دهد، ولی گل و برگ و پیاز آن برای گربه‌ها سمی است. گل نرگس حاوی ترکیباتی سمی و خوردن مقدار زیاد آن کشنده است. پیاز گل سمی‌ترین قسمت گیاه است. خوردن مقدار کمی گل نرگس نیز ممکن است موجب ناراحتی دستگاه گوارش و استفراغ، اسهال و آب‌ریزش دهان شود.

سمی‌بودن گل نرگس به‌علت وجود لیکورین، آلکالوئیدهای فنانتریدین (phenanthridine alkaloids) و کریستال‌های اگزالات کلسیم در آن است. جایگزین بی‌خطر این گیاه نیز گل لادن (Nasturtium) است.

۱۸. پرنده بهشتی و ابریشم مصری

پرنده بهشتی و ابریشم مصری
ابریشم مصری (سمت راست) و پرنده بهشتی (سمت چپ)

هر دو گیاه پرنده بهشتی و ابریشم مصری برای گربه‌ها سمی هستند. البته ابریشم مصری سمی‌تر است و می‌تواند مشکلات بیشتری ایجاد کند، مانند سوزش و تحریک شدید دهان و زبان و لب‌ها، ترشح زیاد آب دهان، استفراغ، اسهال و مشکل بلع. گونه استرلیتزیا یا پرنده بهشتی نیز ممکن است موجب تهوع خفیف و خواب آلودگی شود.

خواص سمی این گیاهان احتمالا به‌دلیل هیدروسیانیک اسید (hydrocyanic acid) موجود در آنهاست و جایگزین بی‌خطر آنها نیز گیاه بروملیاد (Bromeliads) است.

۱۹. گل داوودی

گل داوودی از گیاهان خطرناک برای گربه

گل داوودی از گل‌های زیبای پاییزی است که برای گربه‌ها سمی است. خوردن این گل‌ها در گربه‌سانان موجب استفراغ، اسهال، آب‌ریزش دهان یا تحریک پوستی می‌شود. ماده‌ای به‌نام پیرترین (Pyrethrin) که در گل داوودی وجود دارد، معمولا در آفت‌کش‌ها، داروهای کک و کنه سگ، شامپوها و قلاده‌ها استفاده می‌شود، ولی برای گربه‌ها سمی است.

خواص سمی گل داوودی به‌علت وجود سزکویی ترپن‌ها (Sesquiterpene)، لاکتون‌ها (lactones)، پیرترین‌ها (pyrethrins) و سایر محرک‌های بالقوه است. جایگزین بی‌خطر گل داوودی نیز گل جعفری (Marigold) است.

۲۰. سرخ‌برگه یا بنت قنسول

سرخ برگه یا بنت قنسول

سرخ‌برگه درختچه‌ای چندساله و بومی مکزیک است که کمی برای گربه‌ها سمی است، ولی به‌اندازه‌ای که در گذشته تصور می‌شد کشنده نیست. شیره شیری‌رنگ این گیاه می‌تواند موجب تحریک دهان و معده، استفراغ، آب‌ریزش دهان و تحریک پوست شود. دلیل سمی‌بودن سرخ‌برگه وجود استرهای دی‌ترپنوئید یوفوربول (Diterpenoid euphorbol esters) و پاک‌کننده‌های ساپونین‌مانند است. جایگزین بی‌خطر این گیاه نیز گل سنگ یا هیپوستس فیلوستاچیا (Polka dot plant) است.

سخن پایانی

اگر در خانه گربه دارید، باید پیش از آوردن گیاه جدید درباره آن تحقیق کنید. با دور از دسترس قراردادن گیاهان خطرناک برای گربه نیز می‌توان این مشکل را برطرف کرد، ولی بهتر است گیاهانی را در خانه یا حیاط منزل نگهداری کنید که برای گربه‌ها بی‌خطرند تا به دوست پشمالوی کوچکتان آسیبی نرسد.


در ادامه بخوانید: ۲۳ گیاه بی‌خطر برای کسانی که سگ و گربه دارند
کسب‌وکار خود را با سرمایه کم شروع کنید

به مدت محدود با تخفیف ۵۰٪

منبع thespruce
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.