ویزای یونان؛ راهنمای جامع ویزای گردشگری و تجاری یونان با VFS GLOBAL

شرایط و مدارک دریافت ویزای گردشگری شینگن یونان

0

یونان، سرزمین اسطوره‌ها، دیار فلاسفه و یکی از مقاصد و جاذبه های گردشگری بسیار دیدنی قارهٔ سبز است که هم برای طبیعت‌گردها و هم برای باستان‌شناسان یکی از برترین مکان‌های تفریحی و تحقیقاتی و تحصیلی به شمار می‌رود. گرچه این کشور یازده میلیون نفرهٔ زیبا و آرام، در سال‌های اخیر با بحران اقتصادی روبه‌رو شده است، اما مردمانی مهمان‌نواز دارد که همین موضوع یونان را به مقصدی امن، زیبا و هیجان‌انگیز برای گردشگران و تجار بدل کرده است. همسایگی با آلبانی، مقدونیه، بلغارستان و ترکیه سبب شده است که یونان در دههٔ اخیر مقصدی ایده‌آل برای پناهندگان و مهاجران اروپایی باشد. این مطلب راهنمای کسانی است که قصد سفر به این کشور را دارند. اگر شما هم جزو این افراد هستید،‌ در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

راهنمای مطالعه نمایش

برای سفر به یونان، باید ویزای گردشگری، تجاری، دیداری یا تحصیلی دریافت کرد. با داشتن ویزای یونان، شما قادر به تردد در منطقهٔ شنگن هستید و امکان بازدید از بیست‌وشش کشور این حوزه را خواهید داشت. ویزای گردشگری یونان، حداکثر ۹۰ روز اعتبار دارد و شما می‌توانید ظرف ۱۸۰ روز از آن استفاده کنید. معمولا این ۱۸۰ روز، در اختیار گردشگرانی قرار می‌گیرد که سابقهٔ دریافت شنگن را داشته باشند. اما اگر برای اولین بار ویزای شنگن دریافت می‌کنید و قصد دارید اروپاگردی خود را از یونان شروع کنید، معمولا ویزای ۱۴ روزه‌ای به شما داده خواهد شد که ظرف ۳۰ روز باید از آن استفاده کنید.

دریافت ویزای گردشگری، تجاری و دیداری یونان در تهران، از طریق کارگزاری بین‌المللی «وی اف اس گلوبال» صورت می‌گیرد که کارگزاری هندی است و فعالیت‌های برون‌سپاری‌شدهٔ برخی از سفارت‌های اروپایی تهران، همچون فرانسه، نروژ، بلژیک، جمهوری‌ چک، فنلاند، اتریش و هلند را انجام می‌دهد.

رونیکس

شب های یونان - ویزای یونان

یعنی برای دریافت ویزای گردشگری یونان نیازی به مراجعهٔ شما به سفارت این کشور در تهران نیست. کافی است تا همهٔ مدارک لازم را تسلیم کارگزاری وی اف اس گلوبال کنید، تا آنها پس از دریافت اطلاعات بیومتریک (عکس‌برداری و اسکن اثرانگشت)، مدارک شما را به سفارت ارسال کنند. معمولا تصمیم‌گیری سفارت درمورد ویزای شما ۱۴ روز طول می‌کشد و شما می‌توانید فرآیند بررسی مدارک‌تان در سفارت را از طریق شمارهٔ ارجاعی (REFERENCE NUMBER) که در اختیارتان قرار می‌دهند، به‌صورت آنلاین پیگیری کنید.

امروزه علاوه‌بر یونان، سفارت آلمان نیز خدمات کنسولی مقدماتی خود را به کارگزاری ایرانی مستقر در خیابان خالد اسلامبولی واگذار کرده است و سفارت ایتالیا نیز از طریق کارگزاری سنگاپوری مستقر در مرکز خرید گالریای ولنجک، به هموطنان ایرانی خدمات می‌دهد.

کوه آتوس - ویزای یونان
(کوه آتوس، مقدس‌ترین مقصد گردشگری یونان)

توجه داشته باشید که برای دریافت ویزاهای تحصیلی، اقامتی، ازدواجی و اقامت دا‌ئم یونان، باید به سفارت این کشور در تهران مراجعه کنید و این خدمات توسط کارگزاری «VFS GLOBAL» ارائه نمی‌شود. از طرفی، کارگزاری وی اف اس گلوبال هیچ مسئولیتی در قبال تأیید یا رد شدن درخواست ویزای شما ندارد و شما باید اعتراضات و پیشنهادات خود را مستقیما به سفارت یونان در تهران ارسال کنید.

پیش از معرفی فرآیند دریافت ویزا، شما را با ۱۴ موضوع مهم برای سفر به یونان آشنا خواهیم کرد. با یونان‌گردی ما همراه باشید.

۱۴ نکتهٔ مهم برای سفر به یونان

اگر خواهان ویزای گردشگری یا تجاری یونان هستید یا اخیرا این ویزا را دریافت کرده‌اید و قصد سفر به این کشور دیدنی را دارید، توصیه‌های زیر را در نظر داشته باشید.

رزرو اقامتگان در سایت booking.com - ویزای یونان
(بیش از ۴۷۰۰۰ مکان اقامتی برای گردشگران یونان‌گرد از طریق بوکینگ دات کام در دسترس است)

۱. اگر قصد دارید که پس از ژانویهٔ ۲۰۱۹ به‌صورت گروهی به یونان سفر کنید، حتما سعی کنید که برای رزرو اقامتگاه‌های تخفیف‌دار در شهرهای توریستی این کشور، از خدمات سایت معروف و مرجع www.booking.com استفاده و در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. فرصت‌های اقامتی در این کشور توریستی بسیار زیاد است.

ویزای یونان

۲. اگر به‌دنبال ووچر هتل برای ارائه به سفارت یونان هستید، از فرصت‌های اقامتی متنوع با امکان کنسل کردن رزرو (free cancelation) وبسایت www.hotels.com استفاده کنید. داشتن کارت اعتباری ارزی معتبر الزامی است. اما توجه کنید که معمولا دریافت تأییدیهٔ رزرو (reservation confirmation) مجانی است و حتی دوستان و آشنایان شما هم می‌توانند به نام شما اتاق رزرو کنند.

رزرو اتاق در یونان - ویزای یونان

۳. اگر به قصد گردشگری انفرادی (solo traveler) عازم سرزمین افسانه‌ها و اسطوره‌های اروپا هستید، فرصت‌های اقامتی ارزان اقامتگاه‌های سراسر این کشور را در نظر داشته باشید؛ این اقامتگاه‌ها امکان اقامت ارزان را در اتاق‌های انفرادی و گروهی برای شما فراهم می‌کنند. به سایت HOSTELWORLD که تصویر صفحه اصلی آن را در بالا مشاهده می‌کنید، سری بزنید. یونان، یکی از کشورهای پربازدید کوله‌گردهاست.

۴. سفر گروهی به یونان و گردش در این کشور، هزینه‌های اقامتی شما را به‌طرز قابل‌ملاحظه‌ای کاهش خواهد داد.

۵. بهترین زمان سفر به یونان، پیش از آغاز دورهٔ پیک گردشگری یعنی پس از ژانویه تا ابتدای تابستان است.

میزبان های یونانی - ویزای یونان
(بیش از ۲۱۰۰۰ میزبان مهمان‌نواز در شهرهای مختلف یونان آمادهٔ میزبانی رایگان از شما هستند. با آنها صحبت کنید)

۶. اگر قصد دارید به‌مدت چند ساعت یا چند روز در شهرهای یونان اقامت داشته باشید و سپس به سمت نقاط دیگر اروپا در حوزهٔ شنگن حرکت کنید، می‌توانید از مهمان‌نوازی ده‌هاهزار میزبان یونانی که آمادهٔ ارائهٔ خدمات رایگان به گردشگران هستند، بهره‌مند شوید. به صفحهٔ یونان در کوچ‌سرفینگ سری بزنید و با میزبانان و گردشگران آشنا شوید. یکی از هیجان‌انگیزترین خاطرات سفر شما به یونان می‌تواند یونان‌گردی با کوچ‌سرف‌ها باشد.

۷. اگر قصد دارید تا در سفر به یونان، با گردشگران بین‌المللی همسفر شوید و همسفر پیدا کنید، در لونلی پلنت که یکی از برترین شبکه‌های اجتماعی گردشگری جهان است و کتاب‌های گردشگری آن فروش میلیونی دارند، عضو شوید. ثبت‌نام در این شبکه رایگان است.

لونلی پلنتی - ویزای یونان
(لونلی پلنتی‌های یونان این امکان را به شما می‌دهند تا در سفر به شهرهای این کشور، اطلاعات لازم را در انجمن‌های آن کسب کنید و برنامهٔ سفر خود را با دیگر یونان‌گردها به اشتراک بگذارید)
جاذبه های گردشگری یونان - ویزای یونان
(مقصدهای گردشگری مهم یونان را در لونلی پلنت مشاهده کنید)

۸. اگر قصد دارید که با تورها و ظرفیت‌های اقامتی و گردشگری یونان و سایر کشورهای منطقهٔ شنگن آشنا شوید، expedia.com را در نظر داشته باشید.

۹. هر ماه، رویدادهای مختلفی در شهرهای یونان برگزار می‌شوند که شرکت در آنها رایگان است و بعضا هزینهٔ زیادی ندارند. این رویدادها فرصتی ایده‌آل برای آشنایی با گردشگران بین‌المللی و شهروندان یونان است که توانایی تکلم به زبان‌ انگلیسی را دارند و می‌خواهند با گردشگران خارجی آشنا شوند. کافی‌ است به Internations.org بروید و به‌صورت رایگان در آن عضو شوید تا بتوانید در این رویدادها حضور پیدا کنید. به همین راحتی!

رویدادهای رایگان یونان - ویزای یونان
(در ۴۲۰ شهر دنیا در رویدادهای رایگان اینترنیشنی‌ها شرکت کنید)

۱۰. جمعهٔ آخر هر ماه میلادی در آتن و صدها شهر دنیا ازجمله تهران، مراسم صبحانه‌خوری رایگان و سخنرانی برگزار می‌شود که مجموعهٔ جهانی صبح خلاق آن را مدیریت می‌کند. اگر به یونان رفتید، از این فرصت هم استفاده کنید.

ردیابی مسیر پرواز - ویزای یونان

۱۱. اگر می‌خواهید مسیر پرواز هواپیمای خود را از تهران به آتن یا سایر مسیرهای بین‌المللی مشاهده کنید، به فلایت رادار مراجعه کنید که اطلاعات جالبی را با وارد کردن شمارهٔ پرواز، به شما خواهد داد.

۱۲. فرصت‌های گردشگری یونان را در visitgreece.gr درگاه رسمی گردشگری آن دنبال کنید.

سایت گردشگری یونان - ویزای یونان
(سایت رسمی گردشگری یونان یک راهنمای عالی است)

۱۳. فرصت‌های تحصیلی دانشگاه‌های یونان در مقطع کارشناسی‌ ارشد و دکترا با بورس را در سایت studyingreece.edu.gr مشاهده کنید.

۱۴. اگر با ویزای گردشگری و تحصیلی یونان به‌دنبال فرصت‌های کاری هستید، به سایت jobinathens.com بروید.

یونان - ویزای یونان

خب! نوبتی هم که باشد نوبت صحبت از شیوهٔ دریافت ویزای گردشگری، تجاری و دیداری یونان است. پیش از هر چیز، اول باید بدانیم که کدام کشورها عضو منطقهٔ شنگن هستند و با دریافت ویزای گردشگری شنگن یونان، می‌توان از کدام کشورها بازدید کرد.

کشورهای منطقهٔ شینگن

معاهدهٔ شینگن یکی از بهترین معاهده‌های تسهیل گردشگری و روابط بین‌الملل در قرن بیستم است. پرتقاضاترین ویزای جهان، ویزای شینگن است که برای بازدید از ۲۶ کشور اروپایی معتبر است. طبق این معاهده، ساکنان ۲۶ کشور و افرادی که ویزای تردد در این منطقه را دارند، می‌توانند بدون کنترل مرزی تردد کنند.

منطقه شنگن - ویزای یونان

ویزای شینگن هر کشوری را که دریافت کنید، ورودتان باید اول به همان کشور صادرکنندهٔ روادید شینگن باشد. مثلا اگر ویزای شینگن یونان را دریافت کردید، ورود شما باید به یکی از شهرهای یونان باشد و از آنجا به نقاط دیگر بروید. اما می‌توانید مسافر ترانزیتی فرودگاه آتن باشید و از آنجا به شهرهای اروپا پرواز کنید.

یعنی با ویزای گردشگری یونان، نمی‌توانید اول وارد پاریس شوید و سپس به آتن سفر کنید. این‌ کار سبب جلوگیری از ورود شما به خاک یونان خواهد شد. کشورهای عضو این پیمان عبارتند از:

اتریش، بلژیک، هلند، دانمارک (به‌جز بخش گرینلند و جزایر فارو)، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، سوئیس، ایتالیا، لتونی، لیختن اشتاین، لوکزامبورگ، نروژ، هلند (به‌جز منطقهٔ آرویا، کواسائو، سنت مارین، جزایر کاراییب هلند)، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا و سوئد.

ترکیه، قبرس، انگلستان، ایرلند، اوکراین و گرجستان، عضو منطقهٔ شینگن و عضو اتحادیه‌ٔ اروپا نیستند.

چگونه ویزای گردشگری و تجاری یونان را دریافت کنیم؟

برای سفر به دیار فلاسفهٔ اروپا به قصد گردشگری یا بازدید از کارخانه‌ها و صنایع، شرکت در کنفرانس‌ها و کارگاه‌های بین‌المللی و همچنین دیدار از اقوام و دوستان یا فردی که شما را به یونان دعوت کرده است، باید ویزای گردشگری/دیداری دریافت کنید. این ویزا به شما امکان خواهد داد تا به یونان بروید و از دیگر کشورهای عضو منطقهٔ شنگن نیز بازدید کنید.

سایت سفارت یونان در تهران - ویزای یونان
(سایت سفارت یونان در تهران)

دریافت ویزای گردشگری یونان، کار چندان سختی نیست. چرا؟ به این دلیل که مدتی است، شرکت هندی وی اف اس گلوبال (VFS GLOBAL) به‌عنوان کارگزار رسمی سفارت یونان در تهران، مسئولیت دریافت مدارک و جمع‌آوری آنها از متقاضیان روادید گردشگری و تحویل آن به سفارت یونان را برعهده دارد.

یعنی شما باید به کارگزاری وی اف اس گلوبال که فعالیت‌های برون‌سپاری‌شدهٔ دریافت مدارک متقاضیان سفر به یونان را برعهده دارد، مراجعه کنید و مدارک مورد نیاز را تحویل دهید و پس از پرداخت هزینه‌ها و انگشت‌نگاری، رسید دریافت گذرنامه را در زمان و ساعت اعلام‌شده، دریافت نمایید.

بنابراین برای دریافت ویزای گردشگری یونان، نیازی به مراجعه به سفارت یونان در تهران نیست و فعالیت‌های مقدماتی کنسولی از طریق کارگزار هندی (که قبلا در پاساژ پالادیوم بود و مدتی است که به هروی سنتر تهران نقل مکان کرده است) انجام می‌شود. همهٔ کارهای دریافت مدارک، بررسی آن، دریافت هزینهٔ درخواست (application fee)، عکس‌برداری، انگشت‌نگاری و دریافت اطلاعات هویتی و بیومتریک، همه با استقرار تجهیزات مربوطه در این کارگزاری انجام می‌شود و ظرف ۳۰ دقیقه کارهای کنسولی مقدماتی انجام و رسیدی صادر می‌شود تا برای دریافت پاسخ بررسی ویزا مراجعه کنید.

این کارگزاری، مسئولیتی بابت صدور یا عدم صدور ویزا یا تصمیم‌گیری درمورد پرونده‌ها یرعهده ندارد و تنها نقش رابط را ایفا می‌کند. برای خدماتی که ارائه می‌دهد نیز بین ۲۰ تا ۳۰ یورو دریافت می‌کند که می‌توانید هزینهٔ دقیق را در سایت وی اف اس گلوبال ایران مشاهده کنید.

شما باید به سایت وی اف اس گلوبال، شاخهٔ ایران مراجعه و بخش یونان را انتخاب کنید.

به‌منظور دریافت ویزای گردشگری یونان، اول باید از vfs global وقت بگیرید. درواقع وقت ملاقات (appointment time‌) شما، زمان و مکان تحویل مدارک و نوع مدارکی را که باید ارائه کنید، مشخص خواهد کرد.

کارگزاری وی اف اس گلوبال - ویزای یونان
(تصویر ایندکس بخش یونان سایت کارگزاری وی اف اس گلوبال)

همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، بخش GREECE وی اف اس گلوبال از قسمت‌هایی تشکیل شده است که به‌اختصار آنها را معرفی می‌کنیم:

  • بخش SCHENGEN VISAکه شما را با ۴ نوع ویزای گردشگری (توریستی، ورزشی، بازدید از دوستان، تجاری) آشنا می‌کند و مدارکی را که هریک از انواع ویزا طلب می‌کنند، به شما یادآوری خواهد کرد.
  • بخش ONLINE VISA APPLICATION FORM، قسمتی است که باید آن را برای دریافت وقت مصاحبه از وی اف اس گلوبال ایران پر کنید. بدون وقت مصاحبه، امکان تسلیم مدارک را ندارید.
  • بخش SCHEDULE IN APPOINTMENT توضیحاتی را دربارهٔ وقت‌های خالی و ملاحظاتی که باید در زمان مراجعه به وی اف اس گلوبال رعایت کنید، در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • بخش BIO METRIC DATA COLLECTION به شما می‌گوید که اطلاعات بیومتریک شما براساس چه قانون و روشی، به‌محض ورود به وی اف اس گلوبال دریافت خواهد شد.
  • بخش TRACK YOUR APPLICATION به شما امکان می‌دهد که براساس شمارهٔ رسید گذرنامه و تحویل مدارک، آخرین وضعیت درخواست خود را بررسی کنید.
  • بخش GENERAL INFORMATION اطلاعات لازم برای درخواست ویزای شنگن و خدمات عادی و ویژهٔ وی اف اس گلوبال را در اختیارتان قرار می‌دهد.
  • بخش FAQ پاسخ به سؤالات متداولی است که پس از تسلیم مدارک در ذهن مراجعان شکل می‌گیرد.
خدمات وی اف اس گلوبال به متقاضیان ویزای یونان به‌شرح زیر است:
  • ارائهٔ وقت اینترنتی برای مصاحبهٔ متقاضیان ویزای گردشگری، تجاری و دیداری یونان.
  • ارائهٔ خدمات اثر انگشت متقاضیان ویزای گردشگری، تجاری و دیداری یونان.
  • ارائهٔ خدمات عکس‌برداری از متقاضیان ویزای گردشگری، تجاری و دیداری یونان.
  • دریافت هزینهٔ ویزای گردشگری، تجاری و دیداری یونان.
  • بررسی مدارک متقاضیان ویزای گردشگری و تجاری و دیداری یونان و اعلام رفع نقص.
  • ارسال گذرنامهٔ متقاضیان ویزای گردشگری، تجاری و دیداری یونان به آدرس درخواستی.

بنابراین این مؤسسه، تنها نقش رابط را ایفا می‌کند و هیچ‌گونه خدمات مشاوره‌ای به متقاضیان ویزای گردشگری شنگن ارائه نمی‌کند.

هزینهٔ خدمات وی اف اس گلوبال به متقاضیان دریافت ویزا یونان

هزینهٔ خدماتی که مؤسسهٔ هندی وی اف اس گلوبال در اختیار متقاضیان دریافت ویزا قرار می‌دهد ۲۸ یورو است و اگر در زمان تحویل مدارک، نیاز به کپی‌برداری از آنها باشد، نیم یورو به‌ازای هر کپی و ۲ یورو به‌ازای هر عکس از متقاضی دریافت می‌شود. اما هزینه‌های درخواست ویزای یونان که از سوی مؤسسهٔ VFS GLOBAL به سفارت تحویل داده می‌شود به شرح زیر است:

  • هزینهٔ درخواست ویزای نوع TOURIST: شصت یورو
  • هزینهٔ درخواست ویزای یونان نوع BUSINESS: شصت یورو
  • هزینهٔ درخواست ویزای یونان نوع بازدید از خانواده و دوستان (VISIT FAMILY): شصت یورو
  • هزینهٔ درخواست ویزای یونان برای کودکان ۶ تا ۱۲ سال: ۳۵ یورو
  • هزینهٔ درخواست ویزای یونان برای کودکان زیر ۶ سال: رایگان.

چگونه با وی اف اس گلوبال برای دریافت ویزای شنگن گردشگری، تجاری و دیداری یونان اقدام کنیم؟

اگر قصد شما برای سفر به یونان، دیدار با دوستان، گردشگری و شرکت در کنفرانس و کارگاه‌های کنفرانسی و شرکت در نمایشگاه‌های صنعتی و تجاری در این کشور و کشورهای دیگر شنگن است و اقامت شما کمتر از ۹۰ روز است، درخواست ویزای گردشگری TYPE C‌ کنید. ویزای TYPE D‌ متعلق به افرادی است که قصد اقامت بیش از ۹۰ روز در منطقهٔ شنگن را دارند؛ این ویزا NATIONAL محسوب می‌شود و می‌تواند تا ۱ سال اعتبار داشته باشد.

با ویزای گردشگری این کشور، امکان کار کردن، درس خواندن یا ازدواج نخواهید داشت و باید شاخهٔ ویزای خود را تغییر بدهید. برای تقاضای ویزای گردشگری یونان، اول باید وقت ملاقات (APPOINTMENT TIME)‌ بگیرید. این وقت به‌صورت اینترنتی قابل‌رزرو است. یعنی شما مشخصات زیر را به وی اف اس گلوبال اعلام می‌کنید:

دریافت ویزای گردشگری - ویزای یونان

  • نام
  • نام‌ خانوادگی
  • تاریخ‌ تولد
  • شمارهٔ گذرنامه
  • تاریخ انقضای گذرنامه
  • جنسیت
  • ملیت
  • تاریخ سفر
  • مدت اقامت
  • شمارهٔ تماس
  • پست‌ الکترونیک
  • نوع ویزای موردنظر که شامل موارد زیر است:

Business (Short Stay) Tourism / Others (Short Stay) Visiting Family and Friends (Short Stay) Study Visa (Short Stay) Family Reunion (Residence Permit – Long Stay) Work Permit (Residence Permit – Long Stay) Study Visa (Residence Permit – Long Stay)

درخواستی را حاوی اطلاعات بالا که از روی گذرنامهٔ شما تهیه شده است، به نشانی appointmentgreece@vfshelpline.com ایمیل کنید. ظرف ۷۲ ساعت کاری پس از دریافت ایمیل شما، ایمیلی ارسال می‌شود که حاوی یک فایل PDF‌ است که زمان و مکان و روز وقت ملاقات (APPOINTMENT TIME)‌ و مدارکی را که باید به همراه داشته باشید، ذکر کرده است.

اگر شما از طریق سیستم بالا وقت بگیرید و آن را کنسل کنید، تا ۱ ماه حق دریافت وقت جدید را نخواهید داشت. شما قادرید برای تعیین وقت سفارت یونان، وقت طلایی (GOLDEN TIME) بگیرید. به همین منظور، اطلاعاتی را که در بالا به آن اشاره کردیم، به نشانی greecegoldenvisas@vfshelpline.com ارسال کنید.

مراحل سه‌گانه برای دریافت ویزا گردشگری و تجاری و دیداری یونان

قبل از اینکه درخواست خود را به‌منظور دریافت ویزای گردشگری، تجاری و دیداری یونان ثبت کنید، باید به بخش «BEFORE YOU APPLY» رجوع و اطلاعاتی کسب کنید. نحوهٔ درخواست دادن را در بخش «HOW TO APPLY» ببینید. در بخش «AFTER SUBMISSION‌» روند دنبال شدن درخواست شما، کارهای موردنیاز در این راستا و اینکه با چه الزامات و محدودیت‌هایی روبه‌رو هستید، قابل‌پیگیری است.

آنچه باید برای دریافت وقت مصاحبه از VFS‌ بدانید

  • هر نفر باید به‌صورت جداگانه وقت دریافت کند. یعنی اگر خانواده‌ای ۵ نفره باشید، باید ۵ وقت مصاحبه درخواست کنید.
  • هزینهٔ درخواست وقت ملاقات صرفا به یورو دریافت خواهد شد.
  • ۹۰ روز مانده به سفر، نسبت به دریافت وقت مصاحبه اقدام کنید.
  • اگر احیانا برای دریافت وقت مصاحبه با سؤالی روبه‌رو شدید، آن را به آدرس appointmentgreece@vfshelpline.com ایمیل کنید و درخواست خود را به انگلیسی مطرح کنید.
  • همچنین می‌توانید برای دریافت وقت، ایمیلی به نشانی فوق‌الذکر ارسال کنید. در این ایمیل باید اطلاعات گذرنامه‌ای خود همچون نام، نام‌ خانوادگی، تاریخ انقضای گذرنامه، ملیت، جنسیت، تاریخ‌ تولد، شمارهٔ موبایل و تاریخ سفر را قید کنید.

در زمان دریافت وقت سفارت، باید مشخص کنید که منظور شما از ویزای کوتاه‌مدت، ویزای کاری (BUSINESS) است یا گردشگری (TOURISM)، بازدید از آشنایان (private visit) یا علمی (CONFERENCE/SCIENTIFIC) است. باید برای هر یک از این درخواست‌ها، مدارک مستند و مستدلی ارائه کنید تا سفارت یونان در تهران قانع شود.

مدارک موردنیاز درخواست ویزای گردشگری،کنفرانسی و دیداری یونان

مدارک زیر حداقل مدارکی است که باید به همراه داشته باشید. شاید کنسول یا وی اف اس گلوبال از شما بخواهد که مدارک بیشتری را ارائه دهید.

  • اصل گذرنامه با ۶ ماه اعتبار که ۲ صفحهٔ خالی داشته باشد؛
  • ۲ قطعه عکس (اگر نداشته باشید به‌ازای هر عکس، باید در VFSGLOBAL عکس بگیرید)؛
  • تکمیل فرم درخواست ویزای یونان به زبان انگلیسی‌؛
  • رزرو محل اقامت زمان درخواست ویزا (ووچرهای FREE CANCELLATION را از booking.com دریافت کنید)؛
  • ترجمه‌ٔ رسمی کلیهٔ صفحات شناسنامه (کارت ملی الزامی نیست)؛
  • بلیط رفت و برگشت هواپیما منطبق با تاریخ رفت و برگشت اعلام‌شده در SCHENGEN APPLICATION؛
  • بیمهٔ مسافرتی به مبلغ ۳۰ هزار یورو به‌ازای هر متقاضی؛
  • رونوشت روادید قبلی درصورت موجود بودن (همه روی برگه A4 باشد)؛
  • گواهی تمکن مالی که به‌صورت لاتین و ارزی از بانک‌های کشور دریافت شود؛
  • وجود ۵۰ تا ۱۰۰ یورو در حساب بانکی، به‌ازای هر روز بازدید شما از یونان؛
  • گردش حساب ۳ ماههٔ اخیر به لاتین؛
  • گواهی تمکن مالی (BANK STATEMENT) باید دارای هولوگرام‌ باشد و واحد بین‌المللی بانک آن را صادر کرده باشد و تاریخ آن متعلق به حداکثر ۱۴ روز پیش از تسلیم مدارک به کنسول باشد؛
  • برای دانشجویان: ترجمه‌ٔ رسمی گواهی اشتغال به تحصیل؛
  • برای کارمندان: ترجمه‌ٔ رسمی نامهٔ مرخصی، ترجمه‌ٔ رسمی گواهی سابقهٔ تأمین‌ اجتماعی و فیش حقوقی؛
  • برای مدیران: ترجمه‌ٔ رسمی اساس‌نامهٔ شرکت/مؤسسه/سازمان، گواهی‌ بیمهٔ تأمین‌ اجتماعی؛
  • برای دانش‌ٖآموزن: ترجمهٔ رسمی گواهی اشتغال به تحصیل در مدرسه با تأیید آموزش و پرورش؛
  • برای بازنشستگان لشکری و کشوری: آخرین حکم بازنشستگی و فیش حقوقی؛
  • برای کسبه: ترجمه‌ٔ رسمی پروانهٔ کسب و معرفی اتحادیه و گواهی بیمه؛
  • برای ورزشکاران: ترجمهٔ رسمی دعوت‌نامه متقاضی و برنامهٔ سفر ورزشی؛
  • برای مهندسان: پروانه نظام مهندسی یا گواهی فعالیت؛
  • برای وکلا: پروانهٔ وکالت؛
  • برای فرزندان زیر ۱۸ سال: رضایت‌نامهٔ محضری والدین الزامی است؛
  • برای پزشکان: گواهی مطب و نظام‌ پزشکی؛
  • گواهی سابقهٔ تأمین اجتماعی شما باید به‌روز باشد؛
  • فیش‌ حقوقی مربوط به ۳ ماه اخیر باشد؛
  • اگر دعوت‌نامه دارید، ارائه شود؛
  • اگر دعوت‌کنندهٔ شما در یونان است، کپی کارت اقامت و صفحهٔ اول گذرنامه ارائه شود.
به همراه داشتن رونوشت کارت اقامت - ویزای یونان
( اگر برای بازدید دوستان و آشنایان به یونان سفر می‌کنید، رونوشت کارت اقامت دعوت‌کننده الزامی است)

چگونه وضعیت رسیدگی به درخواست را بررسی کنیم؟

پس از تحویل مدارک به وی اف اس گلوبال، رسیدی دریافت می‌کنید که روی آن شمارهٔ ارجاع (REFRENCE NUMBER) قید شده است. شما می‌توانید در بازهٔ ۲ تا ۳ هفته‌ای که به بررسی درخواست‌تان در سفارت یونان اختصاص می‌یابد، هر زمان که مایل بودید به آدرس vfsglobal.com مراجعه کنید و در جریان روند بررسی درخواست خود قرار بگیرید.

وضعیت رسیدگی به درخواست - ویزای یونان
(صفحهٔ بررسی وضعیت تقاضای دریافت ویزای شنگن یونان)

درواقع در صفحهٔ «TRACK YOUR APPLICATION» باید شمارهٔ ارجاع و نام‌ خانوادگی را وارد کنید و با کلیک بر دکمهٔ «SUBMIT» در جریان وضعیت درخواست خود قرار بگیرید. صدور یا عدم صدور روادید در این صفحه نمایش داده نخواهد شد و شما باید تا زمان دریافت گذرنامه (PASSPORT COLLECTION) منتظر بمانید. به خاطر داشته باشید که نتیجهٔ بررسی از طریق تماس تلفنی ابلاغ نخواهد شد.

در روز دریافت گذرنامه چه باید کرد؟

این سؤالی است که بیشتر افراد مطرح می‌کنند. شما برای دریافت مدارک (passport collection) پیامک یا ایمیلی دریافت خواهید کرد و متقاضی یا نمایندهٔ وی باید با در دست داشتن رسید دریافت مدارک، در هروی سنتر حاضر شود. اگر از جانب کسی مراجعه می‌کنید، باید نامهٔ رسمی به همراه داشته باشید.

شما باید منحصرا بین ساعت ۳ تا ۵ عصر روزهای یکشنبه تا پنج‌شنبه به این مؤسسه مراجعه کنید؛ کانترهای این مؤسسه مسئولیتی در قبال صدور یا عدم صدور ویزا برعهده ندارند.

توضیح وی اف اس گلوبال دربارهٔ شیوهٔ اعتراض به رد درخواست ویزای شنگن یونان

بخش «APPEALING A DECISIONS» که در سایت VFS GLOBAL قرار دارد، توضیحات کاملی را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. سفارت یونان در تهران، مسئولیت بررسی اعتراض شما را برعهده خواهد داشت و شما می‌توانید با مراجعه به این لینک توضیحات سفارت یونان را درمورد وضعیت مهاجران، گردشگران و مسائل حقوقی مربوط به آن، مطالعه کنید.

به این موارد توجه کنید:

  • شما باید در نامهٔ اعتراض خود به‌صورت مکتوب اعلام کنید که چرا معتقدید که اولین تصمیم درمورد پروندهٔ ویزای شنگن یونان شما اشتباه بوده است.
  • شما باید مدارک مستند و مستدل و مثبته‌ای را برای پشتیبانی از ادعای خود مبنی‌بر اشتباه بودن تصمیم سفارت یونان، ضمیمهٔ درخواست‌تان کنید. همهٔ مدارک باید ترجمهٔ رسمی شده باشند.
  • شما ۴ هفته پس از زمان تحویل گذرنامه در هروی سنتر، فرصت دارید تا اعتراض مکتوب خود را به آدرس دادگاه عالی یونان یا آدرسی که روی برگهٔ اعلام دلایل رد ویزای شنگن شما درج شده است، ارسال کنید. ظرف ۳۰ روز به درخواست اعتراض شما رسیدگی خواهد شد و طی نامه‌ای، نتیجهٔ بررسی اعتراض شما اعلام خواهد شد.
  • نامهٔ شما باید واضح باشد و دلایل مثتبه‌ای را ارائه کند. نامه باید به زبان یونانی یا انگلیسی باشد.
  • نامه باید امضاشده باشد. امضای شما باید مطابق با امضای «APPLICATION FORM» قبلی شما باشد.
  • نشانی پست‌ الکترونیک و شمارهٔ موبایل خود را در نامهٔ اعتراض قید کنید تا دریافت نامه به شما اطلاع داده شود.
  • سعی کنید نامهٔ اعتراض و مدارک ترجمهٔ رسمی‌شده را با پست پیشتاز ارسال کنید تا بتوانید به کمک کد رهگیری، نسبت به وصول نامه در خاک هلند، اطمینان حاصل کنید.

برخلاف کشورهای دیگری همچون لهستان، اعتراض به رد درخواست ویزای شنگن یونان، هیچ هزینه‌ای ندارد.

سؤالات متداول دربارهٔ ویزای گردشگری، تجاری و دیداری یونان

  • چگونه متقاضی دریافت ویزای گردشگری یونان باید نسبت به صدور یا عدم صدور روادید مطلع شود؟

توجه داشته باشید که پس از تحویل گذرنامه و دریافت فیش دریافت مدارکـ، کانترها به شما برگه‌ای می‌دهند که زمان و مکان visa collection روی آن درج شده است. طبق زمان مشخص‌شده به سفارت مراجعه و گذرنامهٔ خود را دریافت کنید. البته پس از تحویل درخواست خود، می‌توانید وضعیت پرونده‌تان را از وب‌سایت پیگیری کنید. البته اگر طی فرآیند تحویل درخواست، گزینهٔ خدمات پیک برای پاسپورت را انتخاب کرده باشید، گذرنامهٔ شما پس از پردازش درخواست ویزا توسط سفارت به شما تحویل داده می‌شود.

  • آیا درخواست ویزا برای بازدید شخصی، حتی در صورتی که میزبان هزینه‌ها را پوشش دهد نیازمند پول است؟

متقاضی باید برای پوشش‌دهی هزینه‌های غیرمنتظره بودجهٔ کافی داشته باشد. به‌خصوص که یونان کشور نسبتا گرانی است.

  • آیا روز ورود به یونان به‌عنوان یکی از روزهای اقامت که جزو حق امتیاز ویزاست (مدت زمان بازدید) محسوب می‌شود؟

تاریخ ورود به یونان و خروج از آن، جزو مدت بازدید محسوب می‌شوند. زمانی که شخصی از طریق یکی از کشورهای عضو شنگن به یونان می‌رسد، مدت اقامت از تاریخ رسیدن به منطقهٔ شنگن حساب می‌شود.

  • پس از پس گرفتن پاسپورت، باید چه اطلاعاتی را در آن بررسی کنم؟

هر متقاضی باید فوراً اطلاعات درج‌شده در ویزای صادرشده را بررسی کند: نام و نام خانوادگی، عکس، مدت زمان اعتبار، تعداد روزها و تعداد دفعات مجاز ورود.

  • آیا با ویزای گردشگری یونان می‌توان در این کشور تحصیل کرد؟

خیر.

  • آیا با ویزای گردشگری یونان می‌توان در این کشور کار کرد؟

خیر.

  • اگر در زمان گردش در یونان در یک دورهٔ آموزشی کوتاه‌مدت ثبت‌نام کنم، قانونی است؟

بله. در محدودهٔ زمانی ویزا، می‌توانید در این کشور تحصیل کنید.

  • اگر با درخواست روادید گردشگری من مخالفت شد چه باید بکنم؟

شما در بازهٔ زمانی ۱۵ روزهٔ مشخصی مهلت دارید که از طریق مجاری قانونی به نظر سفارت اعتراض کنید. علت رد شدن درخواست ویزای شما در فرمی به زبان انگلیسی و یونانی اعلام شده است. آدرس سازمانی که باید شکایت مکتوب خود را در بازهٔ زمانی موردنظر به آن ارسال کنید نیز مشخص است. لذا طبق اطلاعات مندرج در زمان دریافت گذرنامه، نسبت به تسلیم شکایت اقدام کنید.

  • اگر با درخواست ویزای گردشگری یونان بنده موافقت نشود، هزینهٔ ویزا عودت خواهد شد؟

خیر.

  • من درخواست ویزای ۲۰ روزه دادم. اما ویزای ۹۰ روزه گرفته‌ام. منظور چیست؟

سفارت حداکثر زمانی را که می‌تواند در قالب ویزای گردشگری TYPE C برای بازدید از منطقهٔ شنگن صادر کند، در اختیارتان قرار می‌دهد و شما می‌توانید در بازهٔ زمانی ۱۸۰ روزه از زمان دریافت ویزا، ۹۰ روز در منطقه شنگن تردد کنید.

  • آیا امکان چندین بار ورود به یونان وجود دارد؟

بله. این موضوع را در زمان تکمیل «APPLICATION FORM» مشخص نمایید و گزینهٔ «MULTIPLE ENTRY» را انتخاب کنید.

چگونه شانس دریافت ویزای گردشگری و تجاری و دیداری یونان را افزایش دهیم؟

پاسخ به این سؤال آسان نیست. اما باید توجه کنید که افرادی که سابقهٔ دریافت روادید شنگن را ندارند و شنگن اولی هستند، به‌سختی می‌توانند ویزای بلژیک، فرانسه یا سوییس را دریافت کنند. اما برای افزایش شانس دریافت روادید گردشگری کشورهای شنگن ازجمله یونان، باید به موارد ده‌گانهٔ زیر توجه کنید:

  • فرم‌های درخواست ویزای شنگن یونان را از لینک mfa.gr دریافت کنید.
  • کلیهٔ مدارک خود را به‌درستی ترجمه‌ٔ رسمی کنید. گاها لازم است که مدارک را به تأیید وزارت خارجه و دادگستری برسانید.
  • اگر به‌قصد تجارت به این کشور سفر می‌کنید، باید هدف بازدید شما با وضعیت کاری موجودتان مرتبط باشد. برای افزایش شانس دریافت ویزا، بهتر است که شخصیتی حقوقی اسپانسر سفر شما باشد.
  • مدارک شغلی شما باید شفاف و واضح باشند. مشخصات کارفرما با اساس‌نامه هم‌خوانی داشته باشد.
  • اگر ملک یا مغازه به نام شماست (حتی ۱ دانگ)، ترجمه‌ٔ رسمی سند که ممهور به مهر دادگستری است، تحویل شود.
  • هرچه تمکن مالی شما بیشتر باشد، شانس دریافت ویزا افزایش خواهد یافت.
  • داشتن ویزای شنگن، شرط لازم یا شرط کافی برای دریافت ویزای شنگن یونان نیست.
  • سفارت یونان باید نسبت به بازگشت شما پس از اتمام زمان ویزا، اطمینان حاصل کند. لذا سفارت را برای رسیدن به این درک خوب، با مدارک مستند و مستدل توجیه کنید. برای مثال، گواهی مرخصی که بازگشت به کار شما را توسط کارفرما تأیید می‌کند، گواهی ازدواج، سند ملکی، سند مغازه، پروانهٔ کسب، پروانهٔ مطب یا پروانهٔ فعالیت مهندسی (از نظام مهندسی).

گذرنامه - ویزای یونان

  • اگر فردی از اتباع یونان شما را دعوت کرده است، دعوت او باید توجیه‌کننده باشد؛ یعنی ارتباط قابل‌درک و معناداری بین شما و دعوت‌کننده وجود داشته باشد.
  • سفارت یونان را گول نزنید. مدارک ساختگی تسلیم نکنید و واقعیت را همان‌طور که شایسته است بیان کنید.
  • اگر سابقهٔ تحصیل یا تردد در کشورهای مختلف جهان را داشته‌اید، اعلام کنید.
  • تحصیل در سوئد، فنلاند یا فرانسه، هیچ تضمینی برای دریافت روادید شنگن یونان نیست.
  • پیش از درخواست وقت، همهٔ مدارک و سناریوهایی را که سبب افزایش شانس ویزای شما می‌شوند، بررسی کنید. کشورهایی مثل یونان، مقاصد خوبی هستند تا پناهندگان از آنجا برای پناهندگی اقدام کنند. لذا دیدی منفی درمورد برخی از درخواست‌ها وجود داد که متأسفانه تعمیم می‌یابد.

آدرس، تلفن، فکس و پست‌ الکترونیک سفارت یونان در تهران

  • نشانی سفارت یونان: تهران خیابان ولیعصر، بلوار اسفندیار، شمارهٔ ۴۳
  • تلفن سفارت یونان: ۲۲۰۵۰۵۳۳
  • فکس سفارت یونان: ۲۲۰۵۷۴۳۱
  • پست الکترونیک اصلی سفارت یونان: teh@mfa.gr
  • ساعت کار سفارت یونان: ۸ تا ۴ عصر یکشنبه تا چهارشنبه
  • کدپستی سفارت یونان: ۱۰۶۷۰۱۵۶۸۱

اطلاعات تماس وی اف اس گلوبال تهران (نمایندهٔ سفارت یونان)

  • شمارهٔ تماس: ۲۱۲۷۶۷۴۰۰۰
  • فکس: ۲۲۰۵۷۴۳۱
  • پست الکترونیک: Greeceiran@vfshelpline.com
  • ساعات کاری: روزهای یکشنبه تا پنج‌شنبه از ۸:۱۰ تا ۴ عصر
  • آدرس: خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، خیابان عرفی شیرازی، ساختمان شمارهٔ ۴۹ طبقهٔ چهارم.
  • سایت: vfsglobal.com/iran/greece

مخاطب گرامی!

اگر شما هم شنگن اولی هستید و برای دریافت ویزای گردشگری، تجاری و تحصیلی یونان نیاز به راهنمایی دارید، پس از بررسی کامل اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله، سؤالات خود را برای ما ارسال کنید‍. فراموش نکنید که با تحصیل رایگان در یونان، اجازهٔ اقامت دانشجویی به‌همراه کار آزاد خواهید داشت و پس از پرداخت مالیات به‌مدت ۴ سال، ویزای اقامت شما به «permanent card» و حق شهروندی و گذرنامهٔ یونان منتهی خواهد شد. یونان٬ دانشگاه‌های مطرحی برای تحصیل ندارد، اما برای دریافت شنگن تحصیلی برای دانشجویان مقطع ارشد و دکتری گزینهٔ خوبی است.

مراقب مؤسساتی که با رقم‌های عجیب٬ وعدهٔ دریافت شنگن تضمینی را در کمتر از چند هفته به شما می‌دهند باشید. اخیرا مشاهده شده است که مراکز غیرمجاز و حتی مجاز٬ برچسب‌های تقلبی شنگن را آماده و روی گذرنامهٔ افراد الصاق می‌کنند تا شانس دریافت ویزای multiple را افزایش دهند. همهٔ این فرآیندها٬ شانس ورود شما به اروپا و کانادا را از بین می‌برند. دنیای تحصیل، بورسیه تحصیلی و مهاجرت را در چطور دنبال کنید.


در ادامه بخوانید: راهنمای سفر به فلورانس؛ ۲۰ جاذبه گردشگری شهر تاریخی ایتالیا

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.