پیشگیری از سرطان با مصرف ۱۳ خوراکی سالم

0

آنچه می‌خورید، بر جنبه‌های گوناگون سلامتی و زندگی شما تأثیرگذار است. خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان، با مصرف برخی مواد غذایی، کاهش می‌یابد. برخی پژوهش‌ها حاکی از آن است که مصرف زیاد برخی مواد غذایی می‌تواند با کاهش خطر ابتلا به سرطان ارتباط مستقیمی داشته باشد. این مقاله با ارائهٔ نتایج پژوهش‌های علمی، ۱۳ مادهٔ غذایی ارزشمند را به شما معرفی می‌کند که می‌توانند به پیشگیری از سرطان کمک کنند.

رژیم غذایی، تأثیر چشمگیری در سلامتی دارد. رژیم غذایی سالم با مواد غذایی ارزشمند، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد؛ به‌ویژه میزان پیشرفت سرطان، به‌شکلی محسوس تحت تأثیر رژیم غذایی شماست.

رونیکس

بسیاری از غذاها، عناصر تشکیل‌دهندهٔ مفیدی دارند که به کاهش پیشرفت سرطان کمک می‌کنند.

۱. بروکلی

۱۳ غذایی که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد - بروکلی

برای پیشگیری از سرطان، هرگز مصرف این خوراکی سالم را فراموش نکنید. کم بروکلی حاوی سولفورافان (Sulforaphane) است؛ ترکیبی گیاهی که در سبزیجات چلیپایی (خانوادهٔ کلم) یافت می‌شود و خواص قدرتمند ضدسرطانی دارد.

یک پژوهش آزمایشگاهی نشان داده است که سولفورافان تعداد و اندازهٔ سلول‌های سرطانی سینه را تا ۷۵ درصد کاهش می‌دهد.

همچنین، پژوهشی روی نمونه‌های جانوری نشان داده است که درمان موش‌ها با سولفورافان، سلول‌های سرطانی پروستات را می‌کُشد و حجم تودهٔ سرطانی را تا بیش از ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

برخی پژوهش‌های دیگر نیز نشان داده است که مصرف بیشتر سبزیجات چلیپایی مانند بروکلی با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در ارتباط است.

مطالعه‌ای روی ۳۵ پژوهش مختلف نشان داد که مصرف بیشتر سبزیجات چلیپایی به کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های رودهٔ بزرگ و سرطان کلون کمک می‌کند.

گنجاندن چند غذای حاوی بروکلی درطول هفته، فواید ضدسرطانی بی‌شماری دارد.

با وجود این، در نظر داشته باشید که پژوهش‌های انجام‌گرفته، هنوز نگاه مستقیمی به نحوهٔ تأثیر بروکلی بر سرطان در انسان‌ها نداشته است. این پژوهش‌ها به نمونه‌های آزمایشگاهی و جانوری و مطالعات مشاهده‌ای محدود شده است. بنابراین، برای اثبات قطعی تأثیر بروکلی و سبزیجات چلیپایی بر درمان و پیشگیری از سرطان در انسان‌ها، به پژوهش‌های بیشتری نیاز است.

خلاصه: پژوهش‌ها روی نمونه‌های آزمایشگاهی و جانوری نشان داده است که بروکلی حاوی ترکیبی به نام سولفورافان است. این ترکیب باعث کشتن سلول‌های سرطانیِ ایجادکنندهٔ تودهٔ سرطانی می‌شود و به کاهش حجم غده‌های سرطانی کمک می‌کند. مصرف هرچه‌بیشتر سبزیجات چلیپایی ممکن است با کاهش احتمال ابتلا به سرطان رودهٔ بزرگ در ارتباط باشد.

۲. هویج

۱۳ غذایی که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد - هویج

پژوهش‌ها نشان داده است که مصرف زیاد هویج با کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها در ارتباط است. برای نمونه، بررسی نتایج ۵ پژوهش مختلف، نشان داد که مصرف هویج می‌تواند خطر ابتلا به سرطان معده را تا ۲۶ درصد کاهش دهد.

پژوهشی دیگر نشان داده است که مصرف هرچه‌بیشتر هویج تا ۱۸ درصد، احتمال گسترش سرطان پروستات را کاهش می‌دهد.

در یک پژوهش، رژیم غذایی ۱۲۶۶ شرکت‌کننده بررسی شد. این افراد یا مبتلا به سرطان ریه بودند یا سرطان نداشتند. نتایج پژوهش نشان داد، افراد سیگاری‌ای که هویج در رژیم غذایی آنها جایی نداشت، نسبت به کسانی که در هفته بیشتر از یک بار هویج می‌خوردند، سه برابر بیشتر درمعرض ابتلا به سرطان ریه قرار داشتند.

هویج را به‌عنوان یک اسنک لذیذ یا به‌عنوان دورچین، چند بار در هفته وارد رژیم غذایی خود کنید تا میزان مصرف آن را افزایش دهید و با این کار، باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان شوید.

البته فراموش نکنید که این پژوهش‌ها، ارتباط میان مصرف هویج و کاهش خطر ابتلا به سرطان را نشان می‌دهد و نقش عوامل دیگر در ابتلا به سرطان را نباید نادیده گرفت.

خلاصه: برخی پژوهش‌ها نشان داده است که میان مصرف هویج و کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های پروستات، ریه و معده، ارتباطی مستقیم وجود دارد.

۳. حبوبات

۱۳ غذایی که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد - حبوبات

حبوبات فیبر بالایی دارند و برخی پژوهش‌ها نشان داده است که به پیشگیری از سرطان رودهٔ بزرگ، کمک می‌کنند.

پژوهشی روی ۱۹۰۵ نفر از افراد، با سابقهٔ ابتلا به سرطان‌ها و تومورهای رودهٔ بزرگ انجام گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که کسانی که مقدار بیشتری حبوبات خشک یا پخته مصرف می‌کنند، احتمال بازگشت مجدد بیماری در آنها کاهش می‌یابد.

پژوهشی روی نمونه‌های جانوری نشان داده است که دادن لوبیا سفید و لوبیای سیاه به‌عنوان غذا به موش‌های آزمایشگاهی، باعث متوقف‌‌شدن رشد سلول‌های سرطانی تا ۷۵ درصد می‌شود.

بنابراین نتایج، مصرف چند غذای حاوی حبوبات درطول هفته، میزان مصرف فیبر را افزایش می‌دهد و به این ترتیب، احتمال رشد سرطان را کاهش خواهد داد.

با وجود این نتایج، هنوز این پژوهش‌ها به نمونه‌های آزمایشگاهی و جانوری محدود می‌شود. گرچه این پژوهش‌ها ارتباط مصرف حبوبات با کاهش احتمال ابتلا به سرطان را نشان می‌دهد، علت اصلی آن را هنوز نشان نداده است. برای آزمودن این تأثیرات روی نمونه‌های انسانی، پژوهش‌های بیشتری نیاز است.

خلاصه: حبوبات سرشار از فیبر هستند که ممکن است تأثیری قابل‌توجه در حفاظت از بدن دربرابر سرطان رودهٔ بزرگ داشته باشند. پژوهش‌ها روی نمونه‌های جانوری و انسانی نشان داده است که مصرف بیشتر حبوبات، احتمال ابتلا به سرطان کولون و رودهٔ بزرگ را کاهش می‌دهد.

۴. میوه‌های خانوادهٔ بری (Berries)

۱۳ غذایی که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد - بری ها

میوه‌های خانوادهٔ بری، سرشار از آنتوسیانین هستند. این ماده، ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی دارد و با کاهش احتمال ابتلا به سرطان در ارتباط است.

در پژوهشی روی نمونه‌های انسانی، ۲۵ نفر مبتلا به سرطان رودهٔ بزرگ با عصارهٔ بیل‌بری، به‌مدت هفت روز تحت درمان قرار گرفتند. بنا بر نتیجهٔ این پژوهش، این میوه، رشد سلول‌های سرطانی را تا ۷ درصد کاهش داد.

در پژوهشی دیگر، به بیماران مبتلا به سرطانِ دهان، تمشک سیاه دادند. نتیجهٔ این پژوهش نشان داد که مصرف این میوه برخی از نشانه‌های مرتبط با گسترش سرطان را کاهش می‌دهد.

در پژوهشی روی نمونه‌های جانوری، به موش‌ها تمشک سیاه دادند که درنتیجهٔ آن، انتشار تودهٔ سرطانی مری تا ۵۴ درصد و تعداد تومورها تا ۶۲ درصد کاهش یافت.

آزمایشی دیگر روی نمونه‌های جانوری نشان داد که مصرف عصارهٔ یکی از بری‌ها، چندین نشانگر زیستی سرطان را مهار می‌کند.

بر اساس این یافته‌ها، قراردادن یکی دو واحد انواع بری در رژیم غذایی روزانه، می‌تواند به مهارکردن رشد سرطان کمک کند.

توجه داشته باشید که این نتایج از راه مشاهدات تجربی و آزمایش روی نمونه‌های جانوری و با بررسی دُزهای متمرکزشدهٔ عصارهٔ بری به دست آمده و به پژوهش‌های بیشتری روی نمونه‌های انسانی نیاز است.

خلاصه: برخی از پژوهش‌های آزمایشگاهی و نمونه‌های جانوری، نشان داده است که عناصر موجود در بری‌ها، می‌تواند رشد و انتشار برخی از انواع سرطان‌ها را کاهش دهد.

۵. دارچین

۱۳ غذایی که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد - دارچین

دارچین به‌خاطر خواص بی‌نظیری که دارد، مشهور است. از جملهٔ این خواص، توانایی کاهش قند خون و بهبود التهاب است.

علاوه‌ بر این، برخی پژوهش‌ها روی نمونه‌های آزمایشگاهی و جانوری نشان داده است که مصرف دارچین می‌تواند مانع گسترش سلول‌های سرطانی شود.

یک پژوهش آزمایشگاهی نشان داد که عصارهٔ دارچین می‌تواند گسترش سلول‌های سرطانی را کاهش دهد و آنها را از بین ببرد.

مطالعه‌ای دیگر روی نمونه‌‌های آزمایشگاهی نیز نشان داد که روغن دارچین، مانع از رشد سلول‌های سرطانی در ناحیهٔ سر و گردن می‌شود و به‌طرزی چشمگیر، ابعاد تومورهای سرطانی را کاهش می‌دهد.

پژوهشی دیگری روی نمونه‌های جانوری نشان داد که مصرف دارچین، مرگ سلول‌های سرطانی را تسریع می‌کند و رشد و انتشار آنها را کاهش می‌دهد.

قراردادن ۱ تا ۱/۵ قاشق چای‌خوری معادل ۲ تا ۴ گرم دارچین در رژیم غذایی روزانه، خواص فراوانی برای پیشگیری از سرطان خواهد داشت و به‌جز پیشگیری از سرطان، فواید دیگری نیز مانند کاهش قند خون و کاهش التهاب دارد.

با وجود این نتایج، برای پی‌بردن به نحوهٔ تأثیر دارچین بر رشد سلول‌های سرطانی در بدن انسان، هنوز به پژوهش‌های بیشتری نیاز است.

خلاصه: پژوهش‌های انجام‌گرفته روی نمونه‌های آزمایشگاهی و جانوری نشان می‌دهد که عصارهٔ دارچین خواص ضدسرطانی دارد و به کاهش رشد و انتشار تومورهای سرطانی کمک می‌کند. البته برای درک چگونگی تأثیر دارچین در نمونه‌های انسانی، به پژوهش‌های بیشتری نیاز است.

۶. مغزها

۱۳ غذایی که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد - مغزها

پژوهش‌ها نشان داده است که مصرف مغزها و آجیل، با کاهش احتمال ابتلا به برخی از سرطان‌ها در ارتباط است.

برای نمونه، پژوهشی روی رژیم غذایی ۱۹ هزار و ۳۸۶ نفر انجام شد که نشان داد در افرادی که مقدار بیشتری از انواع مغزها مصرف می‌کنند، خطر مرگ بر اثر سرطان کاهش می‌یابد.

پژوهش دیگری روی ۳۰هزار و ۷۰۸ شرکت‌کننده انجام شد که نشان داد مصرف مرتب مغزها با کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های روده، پانکراس و مخاط رحم، در ارتباط است. پژوهش‌های دیگر گواه آن است که مصرف برخی از انواع مغزها، رابطهٔ مستقیمی با کاهش خطر ابتلا به سرطان دارد.

برای نمونه، فندق برزیلی سرشار از سلنیوم است که به پیشگیری از سرطان ریه در افرادی که دچار کمبود سلنیوم هستند، کمک می‌کند. همچنین پژوهشی دیگر روی نمونه‌های جانوری نشان داد که تغذیه‌ٔ موش‌ها از گردو، نرخ رشد سرطان پستان را تا ۸۰ درصد و تعداد توده‌های سرطانی را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد.

این نتایج نشان می‌دهد که افزودن مغزها به رژیم غذایی روزانه، در پیشگیری از سرطان در ‌آینده، نقش مؤثری دارد.

همچنین، پژوهش‌های بیشتری باید روی نمونه‌های انسانی انجام شود تا مشخص کند که آیا مغزها مسئول این ارتباط هستند یا فاکتورهای دیگری هم بر آن تأثیر می‌گذارند.

خلاصه: برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد که افزایش مصرف مغزها می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد. تحقیقات حاکی از آن است که بعضی مغزهای خاص مانند فندق برزیلی و گردو، تأثیر چشمگیری در پیشگیری از سرطان دارند.

۷. روغن زیتون

۱۳ غذایی که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد - روغن زیتون

روغن زیتون، خواص زیادی برای سلامتی دارد و تعجبی ندارد که چرا یکی از اقلام غذایی ضروری در رژیم غذایی مدیترانه‌ای است.

پژوهش‌های گوناگونی نشان داده است که مصرف بیشتر روغن زیتون، از بدن دربرابر سرطان محافظت می‌کند.

براساس بررسی جامع و وسیعی که روی ۱۹ پژوهش مختلف صورت گرفته است، افرادی که مقدار زیادی روغن زیتون مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که مقدار کمی روغن زیتون مصرف می‌کنند، کمتر درمعرض خطر ابتلا به سرطان سینه و سرطان‌های دستگاه گوارش قرار می‌گیرند.

بنا بر پژوهشی دیگر که روی نرخ ابتلا به سرطان در ۲۸ کشور دنیا انجام شد، در مناطقی که مردم مقدار بیشتری روغن زیتون مصرف می‌کنند، احتمال ابتلا به سرطان‌ روده کاهش پیدا می‌کند.

کنارگذاشتن روغن‌های دیگر و جایگزین‌کردن آنها با روغن زیتون در رژیم غذایی، روشی ساده برای بهره‌بردن از مزایای بی‌شمار روغن زیتون برای سلامتی است. این روغن را می‌توانید روی سالاد بریزید یا همراه با سبزیجات بپزید یا برای طعم‌دارکردن گوشت و مرغ و ماهی، از آن استفاده کنید.

با وجود اینکه پژوهش‌های انجام‌گرفته نشان داده است که ارتباطی میان مصرف روغن زیتون و سرطان وجود دارد، ولی ممکن است عوامل دیگری نیز در نتایج این پژوهش‌ها مؤثر بوده باشند. برای اینکه تأثیرات مستیقم روغن زیتون بر بیماری سرطان در انسان بررسی شود، به پژوهش‌های بیشتری نیاز است.

خلاصه: پژوهش‌های متعددی نشان داده است که مصرف بیشتر روغن زیتون، با کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها در ارتباط است.

۸. زردچوبه

۱۳ غذایی که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد - زردچوبه

زردچوبه یکی از ادویه‌هایی است که خواص بی‌شماری برای سلامتی بدن دارد. زردچوبه حاوی کورکومین است؛ یک ترکیب فعال شیمیایی که خواص ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضدسرطانی دارد.

پژوهشی دربارهٔ تأثیر کورکومین روی ۴۴ بیمار که ضایعه‌ای در رودهٔ بزرگ داشتند انجام گرفت. احتمال سرطانی‌شدن این ضایعات وجود داشت. پس از ۳۰ روز مصرف روزانهٔ ۴ گرم کورکومین، تعداد ضایعات به ۴۰ درصد کاهش یافت.

در پژوهشی که روی نمونهٔ آزمایشگاهی انجام شد، مشخص شد که کورکومین انتشار سلول‌های سرطانی روده را کاهش می‌دهد. این ماده با هدف‌گرفتن آنزیم‌های خاصی که با رشد سرطان مرتبط است، باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود.

پژوهشی دیگر روی نمونه‌های آزمایشگاهی نشان داد که کورکومین، سلول‌های سرطانی ناحیهٔ سر و گردن را از بین می‌برد.

همچنین کورکومین در کاهش رشد سلول‌های سرطانی در ریه، پستان و پروستات، مؤثر است. این نتیجه به‌دنبال مطالعه روی نمونه‌های آزمایشگاهی به دست آمد.

برای اینکه بهترین نتیجه را از مصرف زردچوبه بگیرید، روزانه حداقل ۱/۵ تا ۳ قاشق چای‌خوری معادل ۱ تا ۳ گرم زردچوبه مصرف کنید. از زردچوبه به‌عنوان ادویهٔ اصلی برای طعم‌دادن به غذاها بهره ببرید و برای اینکه جذب آن را تسهیل کنید، آن را همراه با فلفل سیاه مصرف کنید.

خلاصه: زردچوبه حاوی ماده‌ای به‌‌ نام کورکومین است؛ یک ترکیب شیمیایی که رشد بسیاری از انواع سرطان‌ها را کاهش می‌دهد و موجب کاهش ضایعه در نمونه‌های آزمایشگاهی و انسانی شده است.

۹. مرکبات

۱۳ غذایی که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد - مرکبات

بنا بر نتایج برخی پژوهش‌ها، مصرف مرکبات ازجمله گریپ‌فروت، لیموترش، لیموشیرین و پرتقال، رابطه‌‌ای مستقیم با کاهش خطر ابتلا به سرطان دارد.

پژوهشی گسترده روی شماری شرکت‌کننده انجام شد که مقدار زیادی مرکبات مصرف می‌کردند. نتایج این پژوهش نشان داد که مصرف بیشتر مرکبات، موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش و دستگاه تنفس می‌شود.

بررسی نتایج ۹ پژوهش، نشان داد که مصرف هرچه‌بیشتر مرکبات با کاهش خطر ابتلا به سرطان پانکراس (لوزالمعده)‌ در ارتباط است.

درنهایت، بررسی ۱۴ پژوهش دیگر، ثابت کرده است که مصرف زیاد مرکبات، یا مصرف دستِ‌کم سه واحد مرکبات در هفته، خطر ابتلا به سرطان معده را تا ۲۸ درصد کاهش می‌دهد.

این پژوهش‌ها نشان می‌دهد که افزودن چند واحد مرکبات در رژیم غذایی هفتگی، خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.

البته در نظر داشته باشید که این پژوهش‌ها، دیگر عوامل تأثیرگذار بر سرطان را بررسی نکرده است. برای پی‌بردن به چگونگی تأثیر مرکبات بر پیشگیری از سرطان، به پژوهش‌های بیشتری نیاز است.

خلاصه: پژوهش‌ها نشان داده است که مصرف بیشتر مرکبات می‌تواند خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان‌‌ را کاهش دهد؛ ازجمله سرطان‌های لوزالمعده، معده و سرطان‌های مربوط به دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی.

۱۰. تخم کتان

۱۳ غذایی که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد - تخم کتان

یکی از خوراکی‌های مفیدی که نقش مؤثری در پیشگیری از سرطان می‌تواند داشته باشد، تخم کتان است. تخم کتان سرشار از فیبر و چربی‌های مفید برای سلامت قلب است و می‌تواند یک افزودنی سالم برای رژیم غذایی شما باشد. برخی پژوهش‌ها حاکی از آن است که تخم کتان می‌تواند رشد سرطان را کاهش دهد و سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.

در پژوهشی، ۳۲ زنِ مبتلا به سرطان سینه در دو گروه بررسی شدند. در این پژوهش، روزانه به‌مدت یک ماه، به گروه اول یک مافینِ تخم کتان و به گروه دوم دارونما دادند. در پایان پژوهش، گروهی که تخم کتان مصرف کرده بودند، کاهشی چشمگیر در نشانه‌های خاص بیماری نشان دادند؛ نشانه‌هایی که علامتی از رشد تودهٔ سرطانی است. همچنین، مرگ سلول‌های سرطانی در این افراد، فزونی یافته بود.

در پژوهشی دیگر، ۱۶۱ مردِ مبتلا به سرطان پروستات با تخم کتان مورد درمان قرار گرفتند. نتیجهٔ این پژوهش، نمایانگر کاهش در رشد و انتشار سلول‌های سرطانی بود.

تخم کتان مقدار زیادی فیبر دارد و پژوهش‌های گوناگون نشان داده است که فیبر از بدن دربرابر ابتلا به سرطان روده حفاظت می‌کند.

سعی کنید که هر روز یک قاشق غذاخوری یا ۱۰ گرم تخم کتانِ آسیاب‌شده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. آن را می‌توانید به اسموتی‌ها، ماست و غلات صبحانه بیفزایید و به پیشگیری از سرطان کمک کنید.

خلاصه: برخی پژوهش‌ها نشان داده است که تخم کتان می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی در پستان و پروستات را کاهش دهد. همچنین، تخم کتان سرشار از فیبر است که به پیشگیری از سرطان رودهٔ بزرگ کمک می‌کند.

۱۱. گوجه فرنگی

۱۳ غذایی که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد - کوچه فرنگی

لیکوپن، ماده‌ای است که در گوجه‌فرنگی فراوان است. این ماده عامل اصلی رنگ قرمز در گوجه است و خواص ضدسرطانی دارد. پژوهش‌های گوناگون حکایت از آن دارد که افزایش مصرف لیکوپن به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات می‌انجامد.

بررسی انجام‌گرفته روی ۱۷ پژوهش گوناگون نشان می‌دهد که مصرف هرچه‌‌بیشتر گوجه‌فرنگی، چه به‌شکل خام و چه پخته، با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در ارتباط است.

بنا بر پژوهشی دیگر که روی ۴۷هزار و ۳۶۵ نفر انجام شده است، مصرف بیشتر سس گوجه، ارتباط مستقیمی با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات دارد.

برای اینکه مصرف گوجه را در رژیم غذایی خود افزایش دهید، تلاش کنید که روزی دو تا سه واحد گوجه را به غذاهایی مانند ساندویچ، سالاد، سس و پاستا بیفزایید.

البته فراموش نکنید که این پژوهش‌ها، در مورد رابطهٔ مصرف گوجه و کاهش خطر ابتلا به سرطان صورت گرفته است و سایر عوامل مؤثر بر سرطان را در نظر نگرفته است.

خلاصه: برخی پژوهش‌ها نشان داده است که مصرف بیشتر گوجه‌فرنگی و لیکوپن، می‌تواند موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات شود. با وجود این، پژوهش‌های بیشتری برای اثبات این ادعا نیاز است.

۱۲. سیر

۱۳ غذایی که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد - سیر

مادهٔ فعالِ موجود در سیر، آلیسین نام دارد. این ماده در چندین پژوهش آزمایشگاهی، تأثیر خود را در ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی نشان داده است. همچنین بنا بر پژوهش‌های متعدد، مصرف سیر به کاهش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان کمک می‌کند.

برای نمونه، بنا بر پژوهشی که روی ۵۴۳هزار و ۲۲۰ شرکت‌کننده انجام شده است، افرادی که سبزیجات خانوادهٔ آلیوم یعنی سیر، پیاز، تره‌فرنگی و موسیر را بیشتر مصرف می‌کنند، کمتر از کسانی که این سبزیجات را به‌ندرت مصرف می‌کنند، درمعرض خطر ابتلا به سرطان‌ معده قرار دارند.

همچنین بررسی انجام‌گرفته روی ۴۷۱ نفر نشان داده است که مصرف بیشتر سیر، با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در ارتباط است.

بنا بر نتایج پژوهشی دیگر، افرادی که مقدار زیادی سیر، میوه‌جات، سبزیجات زردرنگ، سبزیجات سبز تیره و پیاز مصرف می‌کنند، کمتر درمعرض ابتلا به توده‌های سرطانی در ناحیه‌ٔ رودهٔ بزرگ قرار دارند. با وجود این، این مطالعه به‌طور اختصاصی روی سیر انجام نشده است.

بنا بر نتایج حاصل از پژوهش‌ها، افزودن روزانه ۲ تا ۵ گرم یا حدودا یک حبه سیر در رژیم غذایی، به شما کمک می‌کند تا از خواص بی‌نظیر آن برای سلامتی، نهایت بهره را ببرید.

بااینکه نتایج امیدوارکنندهٔ این پژوهش‌ها، بر تأثیر مثبت مصرف سیر بر کاهش خطر ابتلا به سرطان حکایت می‌کند، برای بررسی تأثیر سایر عوامل بر نتایج موفق آزمایش‌ها، به بررسی‌های بیشتری نیاز است.

خلاصه: سیر حاوی ماده‌ای به نام آلیسین است؛ ماده‌ای که سلول‌های سرطانی را در نمونه‌های آزمایشگاهی، از بین می‌برد. پژوهش‌های گوناگون نشان داده است که مصرف بیشتر سیر می‌تواند از سرطان‌های معده، پروستات و رودهٔ بزرگ، پیشگیری کند.

۱۳. ماهی‌های چرب

۱۳ غذایی که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد - ماهی های چرب

پژوهش‌های گوناگون نشان داده است که گنجاندن چند وعده ماهی در رژیم غذایی هفتگی، به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند.

بنا بر پژوهشی گسترده، مصرف بیشتر ماهی با کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش، ارتباطی مستقیم دارد. مطالعه‌ای دیگر که روی ۴۷۸هزار و ۴۰ نفر از بزرگسالان انجام شده، نشان می‌دهد که مصرف بیشتر ماهی، خطر ابتلا به سرطان‌های رودهٔ بزرگ را کاهش می‌دهد؛ درحالی‌که مصرف گوشت قرمز و گوشت‌های فرآوری‌شده، این احتمال را افزایش می‌دهند.

ماهی‌های چرب مانند سالمون، ماهی خال‌خالی (Mackerel) و ماهی‌های خانوادهٔ آنچوی‌ (Anchovies) مواد مغذی مهم‌ دیگری مانند ویتامین D و اسیدهای چرب امگا ۳ دارند که همهٔ آنها با کاهش خطر ابتلا به سرطان در ارتباط‌ هستند.

داشتن مقدار مناسب و مورد نیازِ ویتامین D در بدن، به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند و خطر ابتلا به آن را کاهش می‌دهد. همچنین، اسیدهای چرب امگا ۳، رشد این بیماری را متوقف می‌کنند.

هفته‌ای دو بار ماهی مصرف کنید تا مقدار قابل‌توجهی اسید چرب امگا ۳ و ویتامین D دریافت کنید و از خواص بالقوهٔ این مواد ارزشمند، بهره‌مند شوید.

البته درک اینکه مصرف ماهی‌های چرب، چطور به‌طور مستقیم به کاهش خطر ابتلا به سرطان در انسان کمک می‌کند، هنوز نیازمند بررسی‌ها و پژوهش‌های گسترده‌تری است.

خلاصه: مصرف ماهی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. ماهی‌های چرب، حاوی عناصری ارزشمند همچون ویتامین D و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که بدن را دربرابر سرطان مقاوم می‌کنند.

سخن پایانی

هر روز نتایج پژوهش‌های تازه‌ای منتشر می‌شود که نشان می‌دهد رژیم غذایی شما تأثیر چشمگیری بر پیشگیری از سرطان دارد.

با وجود اینکه پژوهش‌های زیادی روی تأثیر برخی مواد غذایی در کاهش خطر ابتلا به سرطان انجام گرفته است، این بررسی‌ها به نمونه‌های آزمایشگاهی و جانوری و مشاهدات تجربی محدود شده‌اند.

برای درک چگونگی تأثیر مستقیم این مواد بر کاهش خطر ابتلا به سرطان، به پژوهش‌های بیشتری نیاز است.

در پایان باید گفت بهره‌مندی از یک رژیم غذایی سالم، حاوی غذاهای مفید و کامل همراه با یک سبک زندگی سالم، می‌تواند سلامتی شما را به‌میزان چشمگیری بهبود بخشد.


در ادامه بخوانید: آیا تلفن‌های همراه سرطان‌زا هستند؟
بیاموزید که چگونه اعتماد به نفس داشته باشید و خجالت را کنار بگذارید تا از موفقیت‌های جدید خود لذت ببرید

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع healthline.com
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.