فواید خرمای مجول برای سلامتی و نکاتی که درمورد مصرف آن باید بدانید

0

مهم‌ترین ویژگی خرما چیست؟ شیرینی خوشایند آن. شیرین‌ترین خرما چیست؟ بی‌شک خرمای مجول. خرمای مجول نوعی از خرما با رنگی تیره، اندازه‌ای بزرگ و طعمی شبیه کارامل است. این خرمای خوشمزه مانند همتایان دیگرش از هسته‌ای تشکیل می‌شود که دور آن را بافتی جذاب، سیرکننده و مقوی احاطه کرده است. بعضی‌ها معتقدند که مجول بهترین خرمای جهان است؛ البته ادعای بزرگی به نظر می‌رسد ولی نمی‌توان از آن سرسری گذشت. برای اینکه این ادعا را رد کنیم یا بپذیریم باید ویژگی‌های مجول را بشناسیم و دست‌کم، یک بار آن را امتحان کرده باشیم. در این مقاله با خرمای مجول بیشتر آشنا می‌شوید.

خرمای مجول و چیزهایی که باید بدانید

خرمای مجول - شاهانی - shahanifood

خرما از آن میو‌های گرمسیری است که در هر مکانی نمی‌روید. اصالت مجول هم به مراکش بازمی‌گردد. درختان نخل مجول در مناطق گرم آمریکا، خاورمیانه، جنوب آسیا و نیز آفریقا دیده می‌شوند. مجول را معمولا به حالت خشک می‌فروشند؛ البته نه به این معنا که آب آن کشیده و ناخوشایند می‌شود. شیوهٔ خشک‌شدن خرمای مجول به گونه‌ای است که ضمن خشک‌بودن، بافت نرم و چسبناکش تغییری نمی‌کند. خرمای خشک معمولا شیرین‌تر هم هست، چون قند موجود در آن در فرایند خشک‌شدن، غلیظ‌تر می‌شود.

رونیکس

حقایق غذایی درباره خرمای مجول

مصرف خرمای مجول باعث ورود موادی بسیار مغذی به بدنتان می‌شود؛ مثلا فقط ۲ عدد از این خرما یعنی معادل تقریبی ۴۸ گرم، حاوی مواد زیر است:

به‌طورکلی، انواع خرما دارای مقدار قابل‌توجهی فیبر و انواع گوناگونی از ویتامین ها و مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم، ویتامین های B، مس و منیزیم هستند. اگر خرمای مجول را با همتایان دیگر آن مثل خرمای دگلت نور یا هر نوع دیگری از خرما مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که کلسیم موجود در مجول بسیار بیشتر است. پس بهتر است هنگام خرید خرما، ‌سراغ خرمای مجول بروید.


حتما بخوانید: خواص ویتامین‌‌ ها و مواد معدنی؛ از ویتامین A تا روی

بررسی کالری و قند مجول

خرمای مجول - شاهانی - shahanifood

انواع خرما منابعی غنی از قندهای طبیعی‌اند. افرادی که نیاز به کنترل قند خونشان دارند، باید در مصرف خرما دقت کنند. اما باوجوداین، جالب است بدانید که شاخص گلوکز مجول زیاد نیست و نمی‌تواند سطح قند خون را خیلی بالا ببرد. از قند که بگذریم، میزان کالری مجول هم بسیار زیاد است؛ پس در خوردن تعداد خرمای مجول باید حسابی دقت کنید.

موادی که خشک می‌شوند، نسبت به حالت عادی خود، حاوی قند بیشتری هستند؛ چون در حالت خشک، آب آنها کشیده و شیرینی‌شان بیشتر حس می‌شود. این موضوع فقط برای خرما صادق نیست، بلکه قیسی زردآلو، آلو، کشمش و… هم وضعیت مشابهی دارند. بیشتر مقدار کالری مجول هم به‌واسطه قند موجود در آن شکل می‌گیرد.

فواید خرمای مجول چیست؟

خوردن خرمای مجول می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی شما داشته باشد؛ البته هنوز به پژوهش‌های بیشتری برای کشف مزایای مختلف خرما نیاز است. در ادامه با برخی از این فواید آشنا می‌شوید. مواردی که خود باعث برتری این خرما نسبت به انواع رایج خرما برای مصرف روزانه یا به‌صورت تنقلات می‌شوند و شاید بتوان گفت دلیل قانع‌کننده‌ای برای خرید خرمای مجول هستند.

حفاظت از قلب

فیبر و آنتی اکسیدان های موجود در مجول می‌توانند از قلب حفاظت کنند. فیبر توانایی کاهش کلسترول بد (LDL) را در بدن دارد و شریان‌ها را پاک می‌کند. مصرف این میوۀ خوشمزه، موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می‌شود. کافی‌ است دو عدد خرمای مجول (حدود ۴۸ گرم) نوش‌جان کنید تا ۳ گرم فیبر به بدنتان وارد شود.

پژوهشی هم درباره مزایای خرمای مجول انجام شده است که نشان می‌دهد: خرمای مجول کلسترول بد را کاهش می‌دهد و مانع از شکل‌گیری رسوب‌ها در شریان‌ها می‌شود. زمانی که درون شریان‌ها رسوب به وجود می‌آید، امکان مسدودشدن جریان خون قوت می‌گیرد و ممکن است حمله قلبی یا سکته مغزی رخ دهد.

وجود آنتی‌اکسیدان‌ها در مجول به جنگ بدن با رادیکال های آزاد کمک شایانی می‌کند. کاروتنوئید و اسیدهای فنولیک موجود در خرمای مجول هم به سلامت قلب کمک می‌کنند. پژوهش‌ها نشان از این اثربخشی دارند.


حتما بخوانید: ۱۲ غذای سالم سرشار از آنتی اکسیدان را بشناسید

کمک به هاضمه

مصرف فیبر به سلامت روده ها و راحت‌تر شدن فرایند هضم کمک می‌کند. در واقع، مصرف فیبر کافی در رژیم غذایی روزانه مانع از یبوست می‌شود. اگر به اندازهٔ کافی از فیبر در رژیم غذایی‌تان استفاده کنید، مشکلاتی مانند سرطان کلون یا همان سرطان روده بزرگ هم از شما دور خواهد شد.


حتما بخوانید: علائم سرطان روده‌ و ۱۰ خوراکی برای جلوگیری از این بیماری مهلک

در پژوهشی سه‌هفته‌ای، ۲۱ نفر هر روز ۷ عدد خرما معادل ۱۶۸ گرم مصرف می‌کردند. جالب‌است بدانید که حرکات رودهٔ این شرکت‌کننده‌ها و بسامد کارکردن شکم‌شان افزایش پیدا کرده بود.

میزان بالای آنتی‌اکسیدان

خرمای مجول - شاهانی - shahanifood

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خرمای مجول می‌توانند مانع از استرس اکسیداتیو در بدن شوند. استرس اکسیداتیو باعث به‌وجودآمدن بیماری های قلبی، سرطان و مشکلات مغزی می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های مجول حاوی کاروتنوئید، اسیدهای فلونیک و زردینه هستند. این مواد می‌توانند مانع از التهاب و سرطان شوند و از مغز حفاظت می‌کنند.

تحقیقی درباره میوه‌های خشک مانند آلو و انجیر خشک و خرما انجام شده که نشان می‌دهد: میزان آنتی‌اکسیدان خرما در میان گزینه‌های دیگر از همه بیشتر است.


حتما بخوانید: نحوه خشک کردن میوه در خانه با ۳ روش مختلف

مزایای دیگر خرمای مجول

  • خرما سوختی طبیعی برای بدن است. یک عدد خرمای مجول می‌تواند کربوهیدرات قابل‌توجهی به بدنتان وارد کند. کربوهیدرات‌ها منبع اصلی تأمین انرژی بدن هستند.
  • مصرف خرمای مجول می‌تواند به سلامت استخوان هم کمک کند. در این خرما مقادیر اندکی از کلسیم و میزان قابل‌قبولی پتاسیم، منگنز و مس موجود است. تمام این مواد معدنی، برای سلامتی استخوان‌ها لازم‌اند.
  • حفظ سلامت مغز هم از کارهای دیگری است که از دست خرمای مجول برمی‌آید. تحقیقات روی حیوان‌ها نشان می‌دهد که مصرف خرمای مجول روی کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر نقش دارد؛ چون آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خرما با کنترل نشانگرهای التهابی باعث کاهش پلاک‌هایی می‌شوند که در مغز شکل می‌گیرند و بیماری‌هایی مانند آلزایمر را به وجود می‌آورند.

چگونه باید خرمای مجول را به رژیم غذایی اضافه کرد؟

خرمای مجول - شاهانی - shahanifood

اگر قصد خرید خرمای مجول را دارید، باید با بهترین فروشگاه‌ها برای فروش خرمای مجول هم آشنا شوید. فروشگاه اینترنتی شاهانی از بهترین مراکزی است که می‌توانید به آن اعتماد کنید. بسته‌بندی‌ها، کیفیت و همه‌چیز در شاهانی کاملا متفاوت از تصوری است که از فروشگاه‌های فروش خرما دارید. قیمت خرمای مجول در سایت شاهانی از ۳۵ هزار تومان شروع و تا ۱۶۰ هزار تومان ادامه پیدا می‌کند.

فروکتوز موجود در خرما (همان قند موجود در آن) جایگزین مناسبی برای مصرف شکر سفید در رژیم غذایی است. پس بد نیست که به اضافه‌کردن مجول به رژیم غذایی‌تان به‌ویژه در تغذیه ماه رمضان فکر کنید. اگر می‌خواهید برای کسی کادوی مغذی و سالم ببرید هم به شاهانی و بسته‌های درجه‌یک خرمایش نیم‌نگاهی بیندازید.

اگر دوست دارید به‌جای شکر سفید مضر، از خرما استفاده کنید، کافی است به فکر درست‌کردن خمیر خرما باشید. چطور؟ ۲ فنجان (۴۸۰ گرم) خرمای مجول بدون هسته را به ۱۱٫۴ فنجان (۳۰۰ میلی‌لیتر) آب اضافه کنید و به‌جای شکر، در هر دسر یا غذایی از این خمیر بهره ببرید.


حتما بخوانید: استویا چیست؛ فواید جایگزین طبیعی شکر را بشناسید

امکان اضافه‌کردن خرما به انواع اسموتی ها، سس‌ها، چاشنی‌ها، دسرها و… وجود دارد. وجود خرما در شکلات‌ها، انواع شیرینی‌ها و پای‌ها هم عالی می‌شود. داخل خرما را هم می‌توان با گردو، بادام زمینی، پنیر، برنج پخته و خیلی چیزهای دیگر پُر کرد. فقط باید کمی خلاقیت داشته باشید تا ببینید که دوست دارید خرما را با چه چیزی پُر و نوش‌جان کنید.

خرما را در جایی خنک و خشک نگه دارید. گذاشتن خرما در یخچال و در ظرفی دربسته باعث حفظ رطوبت آن می‌شود.

در آخر

مجول کالری زیادی دارد؛ البته مواد مغذی آن مانند آنتی‌اکسیدان‌ها هم زیادند و مزایای بسیاری برای سلامتی به همراه دارند. فیبر موجود در خرما باعث سلامت گوارش می‌شود و بیماری‌های رنگارنگ مرتبط با قلب از شما دور شود. خوبی خرما این است که به شکل‌های متنوع قابلیت مصرف دارد. با مجول می‌توانید اسموتی، دسر و… درست کنید.

شما هم تجربهٔ مصرف خرمای مجول را دارید؟ اگر از آن خورده‌اید، نظرتان درباره مصرف این خرما چه بوده است؟ به‌نظر شما، خرید یک بسته خرمای مقوی در بسته‌بندی شیک و مجلسی، بهتر از بردن شکلات به مهمانی‌ها و دیدارهای مختلف نیست؟ انتخاب شما چیست؟


در ادامه بخوانید: خواص کفیر؛ ۱۰ خاصیتی که این خوراکی برای سیستم ایمنی و گوارش دارد
خرما شاهانی

بسته‌های خرمای شاهانی از خرمای مجول تشکیل شده است که جز مواد غذایی لوکس در جهان محسوب می‌شود. این خرماها با انواع مغزهای مختلف از قبیل خلال پسته، فندوق، نارگیل، خلال پوست پرتقال، بادام، زردآلو و ... مغزدار گردیده است. تنوع طعم‌های این بسته بسیار بالا بوده و شما را به دنیایی لوکس و لذت‌بخش می‌برد.

منبع healthline
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.